Do Sejmu wniesiono obywatelski projekt nowelizacji ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych.
Jak wskazali projektodawcy w uzasadnieniu projektu celem zmian jest przede wszystkim powiązanie wynagrodzenia pracowników objętych ustawą z faktycznie posiadanymi kwalifikacjami jako podstawą ustalenia współczynników pracy określonych w załączniku do ustawy, czego dodatkowym elementem będzie zrównanie pracowników posiadających takie same kwalifikacje niezależnie od tego w jakim czasie w roku je nabyli. Nadto, poprzez podniesienie współczynników pracy dla niektórych grup zawodowych w ocenie autorów projektu nastąpi zniwelowanie różnic między pracownikami wykonującymi podobne obowiązki, które wymagają podobnego wkładu pracy i z którymi związana jest podobna odpowiedzialność. Za konieczne projektodawcy uważają także wprowadzenie ustawowych gwarancji przekazywania środków na pokrycie wzrostu minimalnego wynagrodzenia określonego ustawą w ramach systemu świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
Projekt przewiduje szczegółowo następujące zmiany:
- ustalanie na nowo wynagrodzenia zasadniczego od następnego miesiąca kalendarzowego po udokumentowaniu przez uprawnionego pracownika faktu uzyskania wyższych kwalifikacji zawodowych;
- nałożenie na Prezesa NFZ ustawowego obowiązku przekazania świadczeniodawcom środków niezbędnych na przeprowadzenie wzrostu wynagrodzeń poprzez ustalenie współczynników korygujący;
- w odniesieniu do punktów 1-7 tabeli A obecnego załącznika do ustawy proponuje się zamienić przesłankę wymagania określonego wykształcenia lub specjalizacji na danym stanowisku na przesłankę ich posiadania;
- podwyższenie współczynnika pracy w tabeli A w dotychczasowej grupie 3 z 1,19 na 1,25; w grupie 4 z 0,95 na 1,09; w grupie 5 z 1,02 na 1,19 oraz w grupie 6 z 0,94 na 1,09.
Podwyższenie współczynników pracy spowoduje następujący skutek finansowy:
- w grupie zawodowej 3 - lekarz albo lekarz dentysta, bez specjalizacji -miesięczny wzrost gwarantowanego wynagrodzenia zasadniczego w skutek przyjęcia nowelizacji od l lipca 2023 r. wyniesie 380, 77zł.,
- w grupie zawodowej 4 - stażysta - miesięczny wzrost gwarantowanego wynagrodzenia zasadniczego w skutek przyjęcia nowelizacji od l lipca 2023 r. wyniesie 888,46zł.,
- w grupie zawodowej 5 - farmaceuta, fizjoterapeuta, diagnosta laboratoryjny, pielęgniarka, położna, technik elektroradiolog, psycholog, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1-4 posiadający wyższe wykształcenie na poziomie magisterskim; pielęgniarka, położna posiadająca wyższe wykształcenie (studia I stopnia) i specjalizację, albo pielęgniarka, położna ze średnim wykształceniem i specjalizacją - miesięczny wzrost gwarantowanego wynagrodzenia zasadniczego w skutek przyjęcia nowelizacji od l lipca 2023 r. wyniesie 1.078,85zł.,
- w grupie zawodowej 6 - fizjoterapeuta, pielęgniarka, położna, ratownik medyczny, technik elektroradiolog, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1-5 posiadający wyższe wykształcenie na poziomie studiów I stopnia; fizjoterapeuta, ratownik medyczny, technik analityki medycznej, technik elektroradiolog posiadający średnie wykształcenie albo pielęgniarka albo położna posiadająca średnie wykształcenie, która nie posiada tytułu specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia - miesięczny wzrost gwarantowanego wynagrodzenia zasadniczego w skutek przyjęcia nowelizacji od l lipca 2023 r. wyniesie 951,92zł.
Skutki finansowe jak wskazali projektodawcy będą dotyczyły środków Narodowego Funduszu Zdrowia, budżetu państwa oraz podmiotów leczniczych, których działalność nie jest finansowana ze środków publicznych.
Projekt nie posiada numeru druku i można się zapoznać z nim tutaj.