Projekt ustawy o ochronie ludności oraz o stanie klęski żywiołowej zawiera także zmianę w ustawie o systemie oświaty.
Proponuje się bowiem dodanie przepisu w myśl którego szkoły ponadpodstawowe, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo oświatowe będą organizowały naukę udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 40 godzin lekcyjnych w roku szkolnym. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia oraz ministrem właściwym do spraw wewnętrznych ma natomiast określić, w drodze rozporządzenia, zakres, warunki i sposób wykonywania tego nauczania.
Jak wynika z OSR projektu z budżetu MEiN przewidziane jest wydatkowanie 80 mln zł w pierwszym roku obowiązywania ustawy na wprowadzenie zmian w programach nauczania ostatnich klas szkół średnich, doskonalenie kadry dydaktycznej oraz zakupu sprzętu dydaktycznego do nauki udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Resort edukacji w opinii złożonej w ramach uzgodnień międzyresortowych do tej propozycji wskazał, że: "(...) nie znajduje uzasadniania i stanowiłaby w istocie powielenie funkcjonujących rozwiązań dotyczących nauczania udzielania pierwszej pomocy w szkołach ponadpodstawowych (w ramach przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa).". Dodatkowo MEiN zauważył, że w w części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Edukacji i Nauki (cz. 30 – Oświata i wychowanie) na rok 2023 brakuje środków w wysokości 80 mln zł na realizację tego zadania.
Sytuacja zrobiła się o tyle nieoczywista, że przedstawiciele resortu edukacji zapewniali (ostatni raz 22 listopada br.), że otrzymali potwierdzenie od projektodawców, że komentowany przepis zostanie z ustawy o ochronie ludności wykreślony. Natomiast projektodawcy ustawy (MSWiA) deklarują, że zmiana w ustawie o systemie oświaty została uzgodniona z ministrem edukacji i nauki i na pewno w projekcie zostanie.
W związku z powyższym Związek Powiatów Polskich ponowił uwagi, które zgłaszał do przedmiotowej zmiany, a mianowicie:
- skoro zgodnie z treścią OSR przedmiotowe zmiany w systemie kształcenia z uwzględnieniem potrzeb ochrony ludności mają dotyczyć liceów i techników to dlaczego w dodawanym art. 12a ust. 1 znajduje się odwołanie do pełnej treści art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo oświatowe?
- skoro zgodnie z treścią OSR przedmiotowe zmiany mają polegać na wprowadzeniu w ostatnich klasach szkół średnich (liceum, technikum) w ramach przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa 40 godzin lekcyjnych poświęconych nauce udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, to dlaczego nie następuje to poprzez zmianę w podstawach programowych i ramowych planach nauczania dla przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa?
- jakie różnice pojawią się w zakresie, warunkach i sposobie nauczania udzielania pierwszej pomocy na podstawie projektowanej regulacji w porównaniu z obowiązującymi w tym zakresie podstawami programowymi dla przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa?
- kiedy zostanie przedstawiony projekt aktu wykonawczego, o którym mowa w dodawanym art. 12a ust. 2, skoro przepisy mają wejść w trakcie roku szkolnego?
- dlaczego przedmiotowy przepis wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r. czyli w trakcie trwającego roku szkolnego? Kiedy nastąpi chociażby planowane doskonalenie kadry dydaktycznej?
- co oznacza zawarte w OSR sformułowanie, że środki na sfinansowanie zmian będą pochodziły z budżetu MEiN?
- jaki będzie charakter zadania, o którym mowa w dodawanym art. 12a w Prawie oświatowym?
- w jaki sposób oszacowano koszt na poziomie 80 mln zł?
- ponieważ w OSR zapisano, że skutek finansowy przyjęto dla pierwszego roku obowiązywania ustawy należy wyjaśnić zasady finansowania tegoż zadania w kolejnych latach.
Dyskusja na ten temat ma odbyć się na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli KWRiST z udziałem przedstawicieli MEiN (o co postulowała strona samorządowa).