Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czy POZ może odmówić przyjęcia dziecka z gorączką?

Czy POZ może odmówić przyjęcia dziecka z gorączką? fotolia.pl

Rzecznik Praw Pacjenta stanowczo podkreślił, że przychodnia, która nie udziela pomocy matce i dziecku z gorączką, uzasadniając to brakiem wolnych terminów u lekarza rodzinnego, narusza prawa pacjenta.

Stan faktyczny na podstawie którego opinię wyraził RPP dotyczył sytuacji, w której matka gorączkującego dziecka nie mogła dodzwonić się do przychodni rodzinnej. Ponieważ temperatura ciała jej syna przekraczała 39 stopni, a stan dziecka wciąż się pogarszał, wybrała się z nim do placówki. Personel medyczny odmówił pomocy matce i dziecku, uzasadniając to brakiem wolnych terminów u lekarza rodzinnego. Dodatkowo skierował matkę do placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Jak wskazał Rzecznik działanie przychodni było nieprawidłowe. Przychodnia powinna w takiej sytuacji poinformować matkę o zasadach rejestracji, ocenić stan zdrowia dziecka i umożliwić rejestrację dziecka na wizytę. Rzecznik podkreślił, że przychodnia nie może również odsyłać pacjenta, by skorzystał z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Zalecenia Rzecznika dla tej przychodni były następujące:

  • opracowanie odpowiednich procedur oraz zmian w regulaminie organizacyjnym, które zapobiegną takim sytuacjom w przyszłości;
  • przeszkolenie personelu tak, aby wiedział jak postępować i pomagać pacjentom w podobnych sytuacjach.

Rzecznik Praw Pacjenta przypomniał, że zgodnie z prawem, placówka podstawowej opieki zdrowotnej, która zawarła umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, ma obowiązek rejestrować pacjentów na wizyty lekarskie w dniu zgłoszenia. Może to być także inny dzień, ale musi być zawsze uzgodniony z pacjentem. W przypadku, gdy placówka ma problem z przyjęciem wszystkich oczekujących pacjentów np. z powodu dużej liczby zapisanych osób, powinna określić odpowiedni sposób postępowania, w którym zostanie ustalona kolejność wizyt u lekarza.

Źródło: www.gov.pl 

Śr., 30 Lst. 2022 3 Komentarze Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka

Komentarze

Tomek
0 # Tomek 2022-12-27 08:13
Może rzecznik niech sam usiądzie w przychodni najlepiej na poziomie rejestracji i wtedy przy takim stanie zachorowalności jak jest w chwilki obecnej ustali "odpowiedni sposób postępowania, w którym zostanie ustalona kolejność wizyt u lekarza"
Otóż pomogę rzecznikowi - jedyny sposób jest wg kolejności zgłoszeń ... a jeżeli zgłoszeń jest powyżej 150, placówka posiada nawet lekarzy 3 (co jest naprawdę rzadkością by było ich aż 3) to absolutny ludzkie możliwości wyczerpują się po 30dziestym pacjencie na lekarza ...
Nawet jakby rzecznik miał problemy z matematyką stosowaną śpieszą poinformować że około 50 pacjentów w takiej poradni nie ma szans się dostać na wizytę lekarską bo lekarz jest tylko albo i aż człowiekiem .. i nie jest w stanie po przyjęciu 30 osób przyjąć kolejnych 15 - i nie ma to znaczenia jakie są zapisy prawny to jest fizycznie niewykonalne.
| | |
Moni
+1 # Moni 2022-12-30 16:36
Drogi panie Tomku. Ma pan dzieci, chyba nie
Nie przyjmując rocznego dziecka z gorączka 40stopni to jest nie wyobrażalne!!!! To nie jest lekarz, to jest nikt! Dorosły może sobie pomóc tabletkami itp ale nie dziecko. A po drugie na NFZ nie przyjmie ale prywatnie zapraszam i tam nadwyżka dzieci nie przeszkadza bo kasa leci na konto bądź do kieszeni.
| | |
Jarek
0 # Jarek 2023-01-04 12:35
A może niech Pan Tomek weźmie dyżur w szpitalu i przeżyje do rana w 90% pracując za POZ i ma z 7 dyżurów całodobowych przez 20-30 lat i wtedy pogadamy.
| | |