Pacjenci onkologiczni z Ukrainy, którzy musieli przerwać terapię w swoim państwie, mogą kontynuować leczenie w Polsce. Narodowy Fundusz Zdrowia wspólnie z Polskim Towarzystwem Onkologicznym ułatwił kontakt pacjentom z Ukrainy z placówkami onkologicznymi w Polsce. Kontakt, także w języku ukraińskim, jest możliwy przez całodobową i bezpłatną infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia.
Pacjenci onkologiczni z Ukrainy mogą kontynuować leczenie w Polsce
Od 9 marca br. infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia umożliwi kontakt pacjentów:
- będących obywatelami ukraińskimi;
- leczonych onkologicznie w Ukrainie;
- którzy, w związku z działaniami zbrojnymi przekroczyli granicę polsko-ukraińską od 24 lutego 2022 r., a tym samym nie mogą kontynuować leczenia w Ukrainie,
z ośrodkami, w których będzie mogło być kontynuowane leczenie onkologiczne w Polsce.
Łatwiejszy kontakt z placówkami onkologicznymi dla pacjentów z Ukrainy
Dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 190 590, pacjent będzie mógł zgłosić potrzebę kontynuacji leczenia onkologicznego w Polsce. Wystarczy, że pacjent przekaże na infolinii swoje dane kontaktowe.
Dane zostaną przekazane do ośrodka podejmującego się organizacji dalszego leczenia. Ośrodek skontaktuje się z pacjentem w ciągu 2 dni roboczych, aby uzyskać szczegółowe informacje o pacjencie i przebiegu dotychczasowego leczenia.
W każdym województwie jest przynajmniej jedna placówka onkologiczna, która jest gotowa do przyjęcia pacjentów z Ukrainy.
Infolinia NFZ jest bezpłatna i całodobowa
Połączenie z infolinią Narodowego Funduszu Zdrowia – 800 190 590 – jest bezpłatne. Infolinia działa całodobowo, przez 7 dni w tygodniu, także w dni świąteczne.
Dzięki infolinii pacjenci zyskują szybką, kompleksową i przejrzystą informację dotyczącą zasad funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce, w tym o profilaktyce onkologicznej.
Informacja w kilku językach, w tym w języku ukraińskim
Infolinia zapewnia obsługę pacjentów w językach polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim.
Informacje można uzyskać także przez pocztę elektroniczną, czat lub wideorozmowę z tłumaczem języka migowego.
Źródło: NFZ