Nie, gdyż zasady i sposób prowadzenia rejestru pielęgniarek i położnych oraz udostępniania z niego danych, a także wyznaczenie organu do tego uprawnionego jest przedmiotem szczegółowych norm prawnych. Nie przewidują one możliwości internetowego tworzenia takiego rejestru.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy z 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych, prowadzenie Centralnego Rejestru Pielęgniarek i Położnych jest jednym z zadań Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych. Rejestr ten – zawierający dane osobowe wymienione w art. 11b tej ustawy - jest prowadzony w formie elektronicznej, w sposób uniemożliwiający jego uszkodzenie, zniszczenie lub dostęp osób nieupoważnionych (ust. 2). Stosownie zaś do art. 11c ust. 1, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych na wniosek osoby wpisanej do rejestru dokonuje wypisów z rejestru w zakresie dotyczącym tej osoby. Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych na wniosek odpowiednich władz lub organizacji państwa członkowskiego Unii Europejskiej udostępnia z tego rejestru niezbędne do uznania kwalifikacji informacje, o które wnoszą odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej, a które mogą mieć wpływ na podjęcie lub wykonywanie zawodu pielęgniarki, położnej na terytorium tego państwa (ust. 2). Na wniosek upoważnionych organów udostępnia się informacje zawarte w rejestrze także dla celów statystycznych (ust. 3).
Zgodnie z art. 11h ust. 1 ustawy o samorządzie pielęgniarek i położnych również okręgowa rada pielęgniarek i położnych prowadzi rejestr pielęgniarek i rejestr położnych. Stosownie zaś do § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 15 czerwca 2005 r. w sprawie rejestru pielęgniarek i rejestru położnych, wypis z rejestru wydaje się na wniosek osoby wpisanej do rejestru w zakresie dotyczącym tej osoby.
Powołane wyżej przepisy prawa określają więc zarówno tryb udostępnienia danych osobowych pielęgniarek i położnych, jak i podmioty, którym dane te można udostępnić.
Istotą planowanego utworzenia serwisu internetowego jest umieszczenie na stronie internetowej Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych całościowego i na bieżąco uaktualnianego rejestru pielęgniarek i położnych, obejmującego dane osobowe w rozumieniu ustawy o ochronie danych osobowych. Wdrożenie takiego rozwiązania prowadziłoby w konsekwencji do powszechnej dostępności tego rejestru i oznaczałoby możliwość niekontrolowanego jego przeglądania w każdym niemal miejscu i czasie.
W świetle przytoczonych przepisów prawa uznać należy, że powyższego rozwiązania nie można uznać za dopuszczalne. Zasady i sposób prowadzenia rejestru pielęgniarek i położnych oraz udostępniania z niego danych, a także wyznaczenie organu do tego uprawnionego jest przedmiotem szczegółowych norm prawnych. Zasadnie można przyjmować zatem, że zamierzeniem ustawodawcy było, aby prowadzenie tego rejestru miało formę zinstytucjonalizowaną, a korzystanie z niego następowało jedynie na wniosek zainteresowanych podmiotów oraz w określonej formie. Zakres i sposób dostępu do przedmiotowego rejestru są zatem zdeterminowane obowiązującymi przepisami prawa.
Źródło: GIODO