Zakres sądowej kontroli przebiegu konkursu o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej jest ściśle związany z pojęciem uszczerbku interesu prawnego, powstałego w wyniku naruszenia przepisów prawa (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 września 2019 r., II GSK 322/19).
Analiza przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (art. 134-135 i art. 152) doprowadziła Sąd w powołanej sprawie do wniosku, że samo istnienie interesu prawnego nie jest wystarczające, bowiem konieczne jest także wystąpienie uszczerbku w tym interesie, na skutek nieprawidłowości przebiegu postępowania.
Uszczerbek w interesie prawnym uczestnika postępowania będzie występował wówczas, gdy naruszenie przez podmiot prowadzący to postępowanie, określonych zasad postępowania spowodowało, że uczestnik postępowania (świadczeniodawca) został pozbawiony możliwości zawarcia umowy. Interes prawny świadczeniodawcy należy oceniać przez pryzmat konkretnego postępowania i możliwości zawarcia umowy przez określonego świadczeniodawcę (wystąpienia uszczerbku jego interesu prawnego).
Tak wyznaczany interes prawny świadczeniodawcy musi być rozpatrywany w kontekście zasady równości. Sąd podkreślił, że równe traktowanie w zakresie ocen ofert jest kwestią pewnych relacji pomiędzy tymi ocenami. Nie jest więc możliwe skontrolowanie respektowania zasady równego traktowania przy ustalaniu rankingu świadczeniodawców wyłącznie na podstawie weryfikacji oceny oferty odwołującego się dokonanej pod względem zgodności z wymaganiami stawianymi świadczeniodawcom. Narusza bowiem tę zasadę prawidłowa ocena oferty odwołującego się w sytuacji, gdy ocena któregokolwiek z jego konkurentów wyżej uplasowanego w rankingu została bezpodstawnie zawyżona.
Źródło: LEX