Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Założenia do ustawy o działalności leczniczej, nie bez wpływu na JST

Założenia do ustawy o działalności leczniczej, nie bez wpływu na JST fotolia.pl
Ministerstwo Zdrowia ogłosiło założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej. Czego możemy spodziewać się w najbliższym czasie? 
  1. Proponuje się zachować obecnie obowiązujące rozwiązanie, w myśl którego w przypadku wystąpienia ujemnego wyniku finansowego w spzoz pokrywa go sam spzoz, doprecyzowując je, o wskazanie, że pokrycie to odbywa się z funduszu zakładu. Natomiast w przypadku niemożliwości zastosowania tego rozwiązania, działania naprawcze podejmuje podmiot tworzący. Z uwagi na to, że rozwiązania polegające na zmianie formy organizacyjno-prawnej albo likwidacji spzoz w przypadku niepokrycia przez spzoz ujemnego wyniku finansowego, są stosowane jedynie incydentalnie, uzasadniona jest zmiana przepisów w tym zakresie. Proponuje się aby jedynym działaniem naprawczym było pokrycie przez podmiot tworzący ujemnego wyniku finansowego spzoz za rok obrotowy tego zakładu, jeżeli wynik ten, po dodaniu kosztów amortyzacji, ma wartość ujemną – do wysokości tej wartości.
  2. Wprowadzenie obowiązku przekazywania zysku w spółkach, w których Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego albo uczelnia medyczna posiadają ponad 50% akcji albo udziałów, na działalność leczniczą (świadczenia zdrowotne, promocja zdrowia, inwestycje, remonty, zakup sprzętu i aparatury, pokrycie strat z lat ubiegłych, place zabaw, płace), co zapewni tym podmiotom leczniczym środki finansowe. Propozycja dotyczy wprowadzenia do ustawy przepisu gwarantującego, że zysk wypracowany przez spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego albo uczelni medycznej, zostanie przeznaczony na działalność leczniczą.
  3. Przewiduje się rozszerzenie zakazu zbywania udziałów albo akcji podmiotom prywatnym (aktualnie dotyczy jedynie spółek utworzonych i prowadzonych przez publiczne uczelnie medyczne) na spółki Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego, co umożliwi zahamowanie niekontrolowanego przez państwo procesu zbywania przez niektóre jednostki samorządu terytorialnego udziałów i akcji w ww. spółkach.
  4. Wprowadzenie przepisów regulujących tryb kontroli prowadzonej przez organ prowadzący rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą, dotyczącej łamania zakazu obrotu produktami leczniczymi, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobami medycznymi.
  5. Proponuje się doprecyzowanie przepisu art. 54 ust. 1 ustawy, w myśl którego spzoz gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego oraz publicznej uczelni medycznej (uzupełnienie o trzeci z wymienionych podmiotów), tak aby przepisy wobec wszystkich spzoz, niezależnie od jego podmiotu tworzącego, były spójne i nie budziły wątpliwości interpretacyjnych.
  6. Proponuje się wprowadzenie przepisów umożliwiających jednostkom samorządu terytorialnego finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej przez kupowanie tych świadczeń u „swoich” podmiotów leczniczych, tzn. w spzoz, dla których jest podmiotem tworzącym, oraz w spółkach, w których ma większość akcji albo udziałów 
To tylko niektóre zagadnienia, które wynikają z założeń opublikowanych nas stronie Rządowego Centrum Legislacji. 
Sob., 2 St. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk