Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Praktyczne wskazówki na temat zarządzania podmiotem leczniczym

Praktyczne wskazówki na temat zarządzania podmiotem leczniczym fotolia.pl

Jednostki ochrony zdrowia to bardzo specyficzny rodzaj organizacji. Powołane są do życia, aby osiągać zupełnie nieekonomiczne zadania, jednak ze względu na otoczenie, w którym funkcjonują, zasad ekonomii przestrzegać muszą. W przeciwnym wypadku skutki mogą być katastrofalne dla pacjentów, jak i personelu. W poniższym cyklu dotyczącym zarządzania w podmiotach leczniczych przedstawimy Państwu kilka spostrzeżeń praktyków zajmujących się tym tematem w codziennej pracy.

Punktem wyjścia naszych rozważań będzie podstawowa wiedza o zarządzaniu i spojrzenie na nią przez pryzmat podmiotu leczniczego. Skupimy się na szpitalach, jednak opisy są uniwersalne dla wszystkich podmiotów leczniczych.

Wiele szpitali boryka się z problemami finansowymi. Trudna sytuacja dotyczy zakładów opieki zdrowotnej niemalże w całym kraju. Prasa co jakiś czas podaje informacje o kolejnych Samodzielnych Publicznych Zakładach Opieki Zdrowotnej, które zdecydowały się na zmianę formy prawnej, jako sposób na wyjście z patowej sytuacji. Przekształcenie nie rozwiązuje jednak problemu, gdyż szpitale dalej borykają się z problemami finansowymi. Co więcej, jednostki funkcjonujące w formie spółek kapitałowych zmagają się z takimi samymi niedogodnościami jak samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, z tym że dodatkowo są one zagrożone również upadłością. Dlatego sama zmiana formy organizacyjno-prawnej zakładu opieki zdrowotnej, bez wprowadzenia radykalnych działań naprawczych, nie spowoduje automatycznej poprawy kondycji finansowej szpitala.

Często sytuacja ta ma swoje źródło w zbyt niski kontraktach z NFZ, ponieważ mimo wzrostu liczby obsługiwanej populacji oraz ilości wykonywanych zabiegów, kontrakty często nie rosną. To z kolei generuje nadwykonania, za które Fundusz niechętnie płaci lub nie pokrywa całości kosztów dodatkowych procedur.

Co więcej bywa i tak, że oczekuje zrzeczenia się roszczeń do pozostałej kwoty. A podmioty lecznicze niejednokrotnie wyjścia nie mają i godzą się na taki warunek. Jeżeli natomiast mogą sobie na to pozwolić – kierują sprawę do sądu.

Jednak zła sytuacja jednostek ochrony zdrowia wynika nie tylko z ograniczonych źródeł finansowania, ale przede wszystkim ze złego zarządzania podmiotami leczniczymi. Podstawowym warunkiem przetrwania i rozwoju wszystkich placówek medycznych staje się zatem odpowiednie zarządzanie.

Opisując proces zarządzania zwraca się uwagę na podstawowe rodzaje działań tworzących ten proces. Zatem pamiętać należy o:

  1. Planowaniu –polegającym na wyznaczaniu celów firmy, ustaleniu strategii działania i jej realizacji oraz stworzeniu hierarchii celów
  2. Organizowaniu – wyznaczanie i określanie zadań, koordynowanie pracowników i za-sobów potrzebnych do wykonania zadań i realizacji celów
  3. Motywowaniu – proces świadomego i celowego oddziaływania na pracowników po-przez dostarczanie środków i możliwości spełnienia oczekiwań w taki sposób, aby obie strony (pracodawca i pracownik) odniosły korzyści.
  4. Kontrolowaniu – mierzenie efektywności działań oraz porównywanie ich z planem (w celu późniejszego skorygowania odchyleń)

Wszystkie wymienione funkcje zarządzania powinny mieć charakter cykliczny.

Trzeba pamiętać, że czynnikiem wpływającym bezpośrednio na krótkofalowe i długofalowe powodzenie placówek medycznych na rynku jest jakość zarządzania, która może być zwiększona i stymulowana poprzez zastosowanie odpowiednich instrumentów i narzędzi. Warto korzystać z narzędzi sprawdzonych, dedykowanych jednostkom ochrony zdrowia.

Efektywne zarządzanie w zadłużonych placówkach medycznych jest tym bardziej procesem skomplikowanym, wymagającym dużej wiedzy i doświadczenia. Dobranie skutecznych rozwiązań organizacyjnych, sposobów motywacji oraz właściwego planowania i kontroli ma duży wpływ na jakość zarządzania, tym samym na zdolność danej placówki do przetrwania.

Inwestycja w doradztwo eksperta i dobre oprogramowanie informatyczne do zarządzania jednostką, może być czynnikiem decydującym o przetrwaniu podmiotu na rynku usług zdrowotnych.

O tym, jak skutecznie tworzyć plan i monitorować jego wykonanie oraz ułatwić sobie cały proces, będziemy pisać w następnych artykułach.

Zapraszamy do śledzenia.

Autor: Ewa Szymkowiak, Koordynator ds. narzędzi IT ZUK Know How sp. z o.o.

Pt., 26 Czrw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka