Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe tradycje na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego

Nowe tradycje na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego fot.pixabay

Na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego pojawiły się nowe wpisy, które wzbogacają zbiory polskich tradycji, zwyczajów i umiejętności przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Lista, tworzona od 2013 roku, obecnie zawiera 103 pozycje. W najnowszej aktualizacji znalazły się takie elementy jak kwestowanie na Starych Powązkach, Sobótka w Jastarni, krywulki łemkowskie, malarstwo Zalipia i Powiśla Dąbrowskiego, ozdoby świąteczne z opłatka w Dolinie Liwca oraz tradycje kulturowe Hazów/Chazów.

Tradycja kwestowania na Cmentarzu Stare Powązki w Warszawie to jedno z najbardziej znanych wydarzeń, odbywające się co roku w okresie Dnia Wszystkich Świętych oraz Dnia Zadusznego. Inicjatywa ta, rozpoczęta w 1975 roku przez Jerzego Waldorffa, angażuje szerokie grono znanych osób z różnych środowisk, które od lat wspierają działania Społecznego Komitetu Opieki nad Starymi Powązkami. Kwesta na tym warszawskim cmentarzu, będącym miejscem spoczynku warszawskich elit, stała się częścią tradycji wielu rodzin, przekazywaną z pokolenia na pokolenie.

W Dolinie Liwca żywa pozostaje tradycja wykonywania ozdób świątecznych z opłatka. Zwyczaj ten, sięgający XVIII wieku, był niegdyś powszechnie praktykowany na polskiej wsi. Opłatki, z których tworzone były przestrzenne wycinanki, miały chronić domy przed ogniem i piorunami. Dzięki staraniom lokalnych depozytariuszy, tradycja ta przetrwała do dziś i jest kontynuowana przez nieliczne, ale zaangażowane osoby.

Sobótka w Jastarni to inny przykład żywej tradycji, która łączy stare rytuały z nowoczesnymi elementami. Obchody Sobótki, przypadające na 23 czerwca, czyli wigilię św. Jana Chrzciciela, są współcześnie organizowane przez młodych mieszkańców Jastarni, zarówno chłopców, jak i dziewczęta. Tradycja ta przetrwała dzięki przekazywaniu obowiązków organizacyjnych z rocznika na rocznik, a widowiskowy korowód i ceremonie przyciągają zarówno lokalnych mieszkańców, jak i turystów.

Krywulki łemkowskie, czyli szerokie naszyjniki z koralików, to kolejny wpis na liście. Tradycja ich wykonywania jest szczególnie silna w Komańczy i okolicach, gdzie dawniej były one oznaką statusu społecznego. Do dziś krywulki są wykonywane zgodnie z dawnymi wzorami, wykorzystującymi motywy roślinne i solarne.

Malowanki zalipiańskie, które zdobią wnętrza i elewacje domów w Zalipiu i Powiślu Dąbrowskim, to tradycja sięgająca końca XIX wieku. Kobiety w tych regionach zaczęły ozdabiać swoje domy jasnymi plamami wapna, które z czasem przekształciły się w bardziej skomplikowane motywy roślinne i zoomorficzne. W latach powojennych tradycja ta odżyła, a dziś malowane domy stały się jednym z symboli polskiej kultury ludowej.

Ostatni nowy wpis na liście dotyczy tradycji kulturowych Hazów/Chazów, mikroregionu w południowo-zachodniej Wielkopolsce. Osadnicy z północnego Śląska wykształcili tam unikalną tożsamość, która obejmuje m.in. rękodzieło artystyczne, takie jak biały haft, oraz unikalne zwyczaje obrzędowe. Szczególnie charakterystyczne są tamtejsze domy z małymi okienkami w ścianach szczytowych, które ustawione są szczytami do drogi, co miało chronić je przed wylewami rzek.

Te nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego podkreślają różnorodność i bogactwo polskich tradycji, które mimo upływu czasu wciąż są pielęgnowane i przekazywane kolejnym pokoleniom.

Źródło: MKiDN

Pt., 30 Sp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś