Analiza SPACE jest zintegrowaną metodą określania pozycji strategicznej, której zaletą jest to, że pozwala na wyznaczenie skutecznej strategii konkurowania w oparciu o kryteria uwzględniające wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na konkurowanie w sektorze ochrony zdrowia.
Metoda ta ułatwia podejmowanie decyzji dotyczących dywersyfikacji działalności szpitala i ocenę poszczególnych obszarów jego funkcjonowania.
Identyfikacja strategicznych problemów szpitala za pomocą metody SPACE jest zazwyczaj dokonywana z punktu widzenia dwóch celów analitycznych:
- konieczność stwierdzenia czy dotychczasowa strategia szpitala, w świetle przeprowadzonej analizy strategicznej, wymaga zmian, czy też nie są one niezbędne,
- podjęcie decyzji, jakich zmian należy dokonać i jest to konsekwencja podjęcia decyzji o potrzebie reorganizacji strategii szpitala.
Procedura postepowania
Procedurę postępowania w metodzie SPACE można podzielić na cztery etapy:
- Wyznaczenie czterech wymiarów przestrzeni, w której identyfikuje się pozycję szpitala, jak i charakteryzujących je determinant.
- Narysowanie układu współrzędnych, którego półosie (+x, -x, +y, -y stanowią odpowiednio: IS – siła sektora, CA – przewaga konkurencyjna, FS – potencjał finansowy, ES – stabilność otoczenie).
- Skwantyfikowanie wymiarów i determinant.
- Określenie pozycji strategicznej szpitala.
Potencjał szpitala i jego otoczenia bada się w oparciu o 4 kryteria:
- dwóch dotyczących sytuacji wewnętrznej:
- potencjał finansowy szpitala,
- zdolność (przewaga) konkurencyjna szpitala,
- dwóch odnoszących się otoczenia szpitala:
- siła sektora ochrony zdrowia,
- stabilność systemu ochrony zdrowia.
Źródło Gołębiowski T., Zarządzanie Strategiczne, Difin, Warszawa 2001
Kolejne wymiary ocenia się stosując wybrany zestaw wskaźników (zmiennych).
Formułowanie wskaźników oceny powinno uwzględniać specyfikę szpitala, jego zadania i nabyte umiejętności w świadczeniu usług. Dlatego, w literaturze nie formułuje się uniwersalnych rozwiązań w tym zakresie.
Przykładowe wskaźniki oceny
Przewagę konkurencyjną (CA) określa się za pomocą: · udziału w rynku, · jakości usług, · cyklu życia usług, · lojalności konsumentów, · wykorzystywania zdolności potencjału, · technologicznego know-how, · nadzór nad dostawcami i systemem dystrybucji. |
Siłę finansową szpitala (FS) opisuje się za pomocą zmiennych: · zwrot inwestycji, · dźwignia (leverage), · płynność finansowa, · kapitał obrotowy, przepływ gotówki, · łatwość zmiany rynku, · ryzyko w przedsięwzięciu. |
Stabilność otoczenia (ES) można identyfikować poprzez: · zmiany w technologii, · stopę inflacji, · zmienność popytu, · poziom cen usług, · bariery wejścia na rynek, · intensywność konkurencji, · elastyczność popytową cen. |
Siłę sektora (IS) można określać według: · potencjału wzrostu, · potencjału zysku, · stabilność finansową, · technologiczne know-how, · wykorzystania zasobów, · intensywności kapitału, · łatwości wejścia na rynek, · produktywności, wykorzystania potencjału. |
Źródło Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2000
Intensywność wymiarów szacuje się według umownej sześciopunktowej skali, przy czym dla (IS) i (FS) wartość 1 stanowi ocenę najniższą, a 6 - najwyższą, natomiast dla (CA) i (ES) -6 jest oceną najniższą, a (-1) - najwyższą.
Aby uwzględnić siłę wpływu zmiennych można wprowadzić wagi (rangi) dla poszczególnych zmiennych (dzięki zastosowaniu wag dla poszczególnych zmiennych można zmniejszyć subiektywizm ocen). Wówczas ocena ważona będzie iloczynem oceny punktowej i rangi przypisanej danej zmiennej. Zakłada się przy tym, że suma wszystkich wag dla jednego wymiaru wynosi 1, a całkowity wskaźnik dla danego wymiaru równa się sumie ocen ważonych każdej zmiennej.
Wartość współrzędnych W dla każdego z wymiarów FS, IS, CA, ES oblicza się jako przeciętną wartość (średnią) dla sumy punktów wymiarów wspólnych dla danej osi. Współrzędną na osi Y obliczamy jako: Y = W (FS) + W (ES) natomiast do wyznaczenia współrzędnej na osi X posługujemy się wzorem X = W (IS) + W (CA).
Pozycja strategiczna szpitala
Wyznaczony punkt P o współrzędnych (x, y) pokazuje pozycję strategiczną szpitala, zgodnie z którą możemy dobrać strategię właściwą dla danego podmiotu leczniczego.
W metodzie SPACE zakłada się, że słaba pozycja konkurencyjna szpitala może być rekompensowana dużą atrakcyjnością prowadzonej przez niego działalności i odwrotnie, działanie w schyłkowej branży może być rekompensowane wysoką pozycją konkurencyjną w sektorze. Podobnie, silne finanse szpitala, pozwalają dość swobodnie działać nawet w warunkach wysokiej zmienności otoczenia, a stabilne otoczenie nie wymaga dużych zasobów finansowych.
Źródło: http://www.biostat.com.pl
W zależności od lokalizacji punktu „P” w polu macierzy zaleca się przyjęcie odpowiedniej strategii:
- strategia agresywna (szpital jest mocny finansów, w warunkach konkretnie określonej stabilności otoczenia i jednocześnie ma co najmniej średnią pozycję konkurencyjną w atrakcyjnej działalności lub ma wysoką pozycję konkurencyjną w średnio atrakcyjnej branży. Właściwą strategią jest strategia agresywna, oparta o koncentrację na wybranych segmentach rynkowych, konieczne inwestycje w technikę i technologię);
- strategia konkurencyjna (szpital jest słaby finansowo w stosunku do istniejącej turbulencji otoczenia, ale ma przynajmniej średnią pozycję konkurencyjną w atrakcyjnej działalności lub ma wysoką pozycję konkurencyjną w średnio atrakcyjnej działalności. Zalecaną strategią w tym przypadku jest strategia konkurencji, która sprowadza się często do penetracji rynku, koncentracji na rynku celowym lub dywersyfikacji z pozyskaniem kapitału);
- strategia zachowawcza (szpital jest mocny finansowo w stosunku do turbulencji otoczenia, ale ma niską pozycję w średnio atrakcyjnym obszarze świadczeń medycznych lub ma co najwyżej średnią pozycję w nieatrakcyjnej branży. Zalecana strategia w tej sytuacji to strategia konserwatywna. Najczęściej szpitale w takiej sytuacji korzystają ze strategii penetracji rynku lub dywersyfikacji wertykalnej – czyli podejmowaniu działalności stanowiącej fazę poprzednią lub następną w stosunku do działalności dotychczasowej);
- strategia defensywna (szpital jest zbyt słaby finansowo w stosunku w stosunku do turbulencji otoczenia i jednocześnie ma niską pozycję konkurencyjną w średnio atrakcyjnej branży lub ma średnią pozycję konkurencyjną w nieatrakcyjnej branży. Właściwą strategią w tej sytuacji jest strategia defensywna. W tym przypadku szpitale dążą do zmiany prowadzonej działalności oraz redukcji kosztów i rodzajów działalności).