Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kto decyduje o przekształceniu SP ZOZ? - salomonowy wyrok WSA

Kto decyduje o przekształceniu SP ZOZ? - salomonowy wyrok WSA fotolia.pl

Podjęcie przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (radę gminy, powiatu, albo sejmik) uchwały o wyrażeniu zgody na przekształcenie SP ZOZ w spółkę nie jest niezbędne do przekształcenia określonego w ustawie o działalności leczniczej ale też jej podjęcie nie jest sprzeczne prawem i wadliwe. Wyrok WSA w Gliwicach z 20 stycznia 2014 r. sygn. IV SA/Gl 1074/13. Uwaga! Wyrok jest nieprawomocny.

Rozstrzygnięciem nadzorczym wydanym na podstawie art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa wojewoda stwierdził nieważność uchwały sejmiku województwa w sprawie przekształcenia SP ZOZ w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ze stuprocentowym udziałem Województwa. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego wojewoda wskazał, że sejmik województwa uchwałą wyraził zgodę na przekształcenie SP ZOZ w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie i na zasadach określonych w ustawie o działalności leczniczej. W podstawie prawnej uchwały, na co zwrócił uwagę, przywołano art. 18 pkt 19 lit. f i pkt 20 ustawy o samorządzie województwa oraz art. 69 i n. ustawy o działalności leczniczej. Zdaniem wojewody ustawodawca, dokonując regulacji procesu przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, wprost wskazał, który organ jednostki samorządu terytorialnego jest właściwy w całym procesie. W działaniach tych, w jego ocenie, nie przewidział udziału organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. W motywach rozstrzygnięcie wskazał, że zgodnie z art. 69 ustawy przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową odbywa się na zasadach określonych w jej art. 70 - 82. Stwierdził przy tym, że ustawodawca nie przewidział żadnej możliwości odstępstw od tych zasad, a przywołane przepisy stanowią Iex specialis w stosunku do przepisów innych ustaw, w tym również do przepisów ustawy o samorządzie województwa.

WSA uchylił rozstrzygnięcie powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze. W uzasadnieniu do wyroku wskazano, że zgodnie z art. 75 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej organem dokonującym przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową (zwanym dalej: "organem dokonującym przekształcenia"), jest organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego w przypadku samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu nie wynika w sposób oczywisty, nie budzący żadnych wątpliwości czy przed dokonaniem przekształcenia SP ZOZ-u w spółkę organ wykonawczy jednostki samorządu winien uzyskać akceptację, czy poparcie organu stanowiącego (sejmiku), czy wprost przeciwnie. Dlatego w tym miejscu należy odnieść się do treści art. 18 pkt 19 lit e i f ustawy samorządzie województwa, w myśl którego do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa dotyczących: tworzenia spółek prawa handlowego lub spółdzielni i przystępowania do nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, a także obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji oraz tworzenia, przekształcania i likwidowania wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek. Obowiązująca treść ustawy o działalności leczniczej nie zawiera przepisu całkowicie wyłączającego w tym przypadku podjęcie uchwały przez organ stanowiący.

W ocenie składu orzekającego w obowiązującym stanie prawnym nie może budzić wątpliwości, że organem dokonującym przekształcenia samorządowego SP ZOZ jest organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Podjęcie przez organ stanowiący tej jednostki (radę gminy, powiatu, albo sejmik) uchwały w tym przedmiocie nie jest niezbędne do przekształcenia określonego w ustawie o działalności leczniczej ale też jej podjęcie – w trybie ustawy o samorządzie województwa – nie jest sprzeczne prawem i wadliwe.

Zdaniem Sądu objęta badaniem uchwala – z uwagi zawarte w niej sformułowanie: "wyraża się zgodę" – nie może być oceniona jako uchwalona z naruszeniem prawa. W tym miejscu podkreślenia wymaga, że w objętej skargą uchwale organ stanowiący nie zadecydował o przekształceniu, nie dokonał przekształcenia i tylko wyraził zgodę na przekształcenie.

Źródło: Orzecznictwo NSA

Sob., 22 Mrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel