Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Odwołanie dyrektora szpitala będącego radnym

Odwołanie dyrektora szpitala będącego radnym fotolia.pl

Uchwała Zarządu Powiatu odwołująca dyrektora szpitala ze stanowiska wydana z naruszeniem art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, jest nieważna. Wymóg uzyskania uprzedniej zgody rady gminy, w której pracownik jest radnym, na rozwiązanie z nim stosunku pracy, zawarty w art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, ma charakter bezwzględnie obowiązujący. Jego celem jest ochrona trwałości stosunku pracy radnego. Ochrona obejmuje wszystkie formy nawiązania stosunku pracy, także powołanie. Tak wynika z wyroku WSA w Krakowie z dnia 20 listopada 2012 r. sygn. III SA/Kr 626/12. W wyroku z dnia 3 września 2013 r. I OSK 1084/13 Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził prawidłowość tego orzeczenia.

Sąd w uzasadnieniu wskazał, że rozwiązanie stosunku pracy z kierownikiem SP ZOZ-u, będącym radnym gminy i jednocześnie pracownikiem zatrudnionym na podstawie powołania, wymagało uprzedniej zgody rady gminy. Zgoda winna była być wyrażona uprzednio, a więc winna była poprzedzać podjęcie zaskarżonej uchwały. Jeżeli bowiem ustawodawca wprowadził ochronę stosunku pracy radnego przed jego rozwiązaniem, uzależniając rozwiązanie od zgody rady gminy, której radny jest członkiem, to zgoda ta powinna zostać wyrażona przed odwołaniem pracownika. W sprawie bezspornym było, że przed podjęciem zaskarżonej uchwały, rada gminy tej zgody nie udzieliła, przeciwnie podjęła ona uchwałę o odmowie wyrażenia zgody.
W uzasadnieniu Sąd wskazał, że akt odwołania dyrektora zoz-u nie należy wyłącznie do czynności ze sfery prawa pracy. W ocenie Sądu mamy do czynienia z aktem o podwójnym charakterze, wywołującym skutki zarówno w sferze prawa pracy, jak również w sferze publicznoprawnej. Zaskarżona uchwała stanowi bowiem równocześnie akt o charakterze personalnym, wywołujący skutki w sferze prawa pracy (co wywołuje ten skutek, że osoba odwołana może ochrony swojego interesu prawnego w zakresie stosunków pracowniczych dochodzić przed sądem pracy) oraz działanie organu administracji podjęte w sferze administracji publicznej. Podwójny charakter tego aktu i wywoływanie przez niego dodatkowo skutków regulowanych prawem pracy nie oznacza, że przestaje być przez to aktem z zakresu administracji publicznej (por. uchwałę składu 7 sędziów NSA z dnia 16 grudnia 1996r., OPS 6/96, ONSA 1997, nr 2, poz. 48).

Źródło: CBOSA

Pt., 8 Lst. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel