Mamy drugą odsłonę batalii o depozyty dla samorządowych osób prawnych i samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Do Członków Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego przesłane zostało pismo, w którym resort finansów informuje, że z związku z przekazanym do zaopiniowania KWRziST projektem ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 26 lipca br., a także w związku z ustaleniami jakie zapadły na posiedzeniu Komisji w dniu 28 sierpnia br., Ministerstwo Finansów obecnie przekazuje dodatkową propozycję w zakresie konsolidacji środków spzoz-ów utworzonych przez JST oraz samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw.
Warto przypomnieć
Przypominam, że środowiska samorządowe zdecydowanie przeciwne były pomysłowi, aby samorządowe osoby prawne i samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej miałyby obowiązek przekazywać wolne środki w depozyt ministra finansów lub jednostki samorządu terytorialnego.
Mówiliśmy wyraźnie, że nie akceptujemy obligatoryjności takiego rozwiązania, a dopuszczamy jego fakultatywne stosowanie. Tam, bowiem gdzie byłby sens wprowadzania tego typu konsolidacji środków (duże miasta, może kilka województw oraz oczywiście tam gdzie nawet w mniejszej skali ktoś zauważałby korzyść z jego wprowadzania) samorządy poodejmowałyby autonomicznie decyzje o jego zastosowaniu. Warunkiem rzecz jasna byłoby znalezienie argumentów ekonomicznych dla samorządowych osób prawnych i SPZOZ –ów. Trzeba bowiem wyraźnie powiedzieć: bezpośrednio wprowadzenie depozytów opłacać się będzie tym, którzy będą je prowadzić, a nie tym którzy będą w nich lokować wolne środki. Oczywiście można sobie wyobrazić, że jednostka samorządu terytorialnego dojdzie do porozumienia z składającymi środki w depozyt i będzie się nimi w jakiś sposób dzielić uzyskaną korzyścią (np. województwo, które zaoszczędzi dzięki temu, że będzie mieć środki na zachowanie płynności finansowej bez konieczności zaciągania kredytów). Najpierw jednak korzyść taka musi się pojawić. Należy też podnieść, że z punktu widzenia wnoszącego środki w depozyt, może stracić on już na wstępie. Lokować będzie można wolne środki, nie tam gdzie uzyskać można z tego tytułu najlepszą korzyść, a w depozycie prowadzonym przez resort finansów lub jednostkę samorządu, w ścisłe określonym banku (tym samym w skali całego kraju). Nie ma najmniejszych gwarancji, że oferta tego banku będzie lepsza niż innych.
Nowa…stara propozycja resortu finansów
Czytając nową propozycję resortu finansów mimo woli nasuwają się dwie refleksje:
- w ogóle nie odnosi się on do naszej prośby o zmianę obligatoryjności na fakultatywność tworzenia depozytów,
- proponuje drobne kosmetyczne zmiany, widzące do tego samego celu.
Resort proponuje, bowiem aby:
"Konsolidacja środków publicznych samorządowych osób prawnych mogłaby odbywać się na jednej z dwóch płaszczyzn:
- w ramach budżetu nadzorującej ją jednostki samorządu terytorialnego, poprzez składanie depozytów (zarówno terminowych jak i w ramach rachunku bieżącego) wyłącznie u niej albo
- w ramach budżetu państwa, poprzez składanie depozytów wyłącznie u Ministra Finansów.
Lokowanie wolnych środków przez samorządowe osoby prawne u Ministra Finansów mogłoby się odbywać w sytuacji gdy nadzorująca jednostka samorządu terytorialnego nie wyraziłaby zgody na przyjmowanie depozytów lub samorządowa osoba prawna nie zgadzałaby się na warunki depozytu zaproponowane przez JST.
W przypadku przyjmowania przez JST środków w depozyt, samorządowa osoba prawna musiałaby również posiadać rachunki bankowe i całą obsługę bankową w tym samym banku co dana JST. Obecnie, zgodnie z art. 16 ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający za zgodą pozostałych zamawiających, może z ich upoważnienia przeprowadzić jedno postępowanie dla pozostałych zamawiających. W związku z tym, JST posiada możliwości w ramach jednego postępowania dokonać wyboru banku i zawrzeć z nim umowę nie tylko dla siebie, ale również dla nadzorowanych przez siebie samorządowych osób prawnych.
W przypadku nie podjęcia przez JST decyzji o przyjmowaniu depozytów w ciągu, np. 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, lub podjęcia decyzji przez daną samorządową osobę prawną lokowaniu u Ministra Finansów, samorządowa osoba prawna zobligowana byłaby do powierzenia obsługi bankowej BGK i lokowania wyłącznie w formie depozytu u ministra finansów.
W przypadku późniejszego podjęcia przez nadzorującą JST uchwały o przyjmowaniu depozytów po terminie, o którym mowa w pkt. 4, samorządowa osoba prawna mogłaby przenieść obsługę bankową z BGK do banku obsługującego JST po np. zakończeniu danego roku budżetowego.
JST informowałaby MF o podjęciu decyzji o przyjmowaniu depozytów oraz które samorządowe osoby prawne są objęte konsolidacją w ramach jej budżetu JST, natomiast MF, na stronach internetowych, podawałby nazwy samorządowych osób prawnych, której lokują u niego środki."
Propozycje te będą przedmiotem prac Zespołu ds. Finansów Publicznych KWRziST, który zaplanowany został na 18 września br.
Marek Wójcik