Zarządzanie ryzykiem w podmiocie leczniczym polega na permanentnym monitorowaniu i obniżaniu ryzyka do poziomu akceptowalnego przez właściciela podmiotu.
Zarządzanie ryzykiem składa się z następujących procesów głównych i ich planowania, które to planowanie jest zbiorem czynności, mających na celu z jednej strony skłonienie menedżera podmiotu leczniczego do przygotowania i zorganizowania procesu zarządzania ryzykiem, z drugiej zaś ma doprowadzić do powstania infrastruktury organizacyjnej, gdzie zadaniem będzie podjęcie działań zmierzających do:
- izolowania i zmniejszenia ryzyka,
- eliminowania ryzyka (jeśli jest to możliwe i uzasadnione),
- przygotowania alternatywnych sposobów działania oraz określenia rezerw czasowych i pieniężnych w celu zabezpieczenia przed zagrożeniami mogącymi pojawić się podczas planowania i wykonywania czynności/usług do których powołany został podmiot leczniczy.
Materiałami wejściowymi do planowania procesu zarządzania ryzykiem są:
- karta projektu,
- polityka w zakresie zarządzania ryzykiem,
- ewidencja ról i obowiązków pracowników,
- wytyczne dotyczące tolerancji interesariuszy wobec możliwych ryzyk,
- szablony planu zarządzania ryzykiem w podmiocie leczniczym (jeżeli takie istnieją),
- struktura podziału pracy.
Materiały te powinny być wykorzystane podczas spotkań, których celem będzie stworzenie planu zarządzania ryzykiem. Plan taki powinien zawierać:
- metodykę określającą sposoby,
- narzędzia i źródła danych, które należy wykorzystać w zarządzaniu ryzykiem,
- opis ról i obowiązków poszczególnych zespołów roboczych jak i indywidualnych pracowników podmiotu leczniczego względem procesu zarządzania ryzykiem,
- całkowity budżet podmiotu leczniczego oraz kwotę przeznaczoną na proces zarządzania ryzykiem,
- listę terminów określających wszystkie działania związane z procesem zarządzania ryzykiem na wszystkich etapach funkcjonowania podmiotu leczniczego,
- system oceny i interpretacji zdarzeń mogących wywołać niepożądany przebieg funkcjonowania podmiotu leczniczego,
- progi akceptacji, czyli kryteria określające, kiedy powinny zostać podjęte działania będące odpowiedzią na zaistniałe ryzyko,
- sposoby tworzenia dokumentacji procesu zarządzania ryzykiem oraz charakterystykę procesu śledzenia ryzyka w czasie realizacji zadań podmiotu leczniczego.
Istotnym elementem procesów zarządzania ryzykiem jest identyfikacja ryzyk, na którą składają się wszystkie działania, których celem jest wykrycie źródeł ryzyka, a następnie ich usystematyzowanie według przyjętych kategorii.
Identyfikacja ryzyka jest procesem iteracyjnym, wykonuje się ją wielokrotnie zarówno podczas planowania, jak i w trakcie realizacji projektu.
Materiałami wejściowymi do identyfikacji ryzyka są:
- plan zarządzania ryzykiem będący efektem poprzedniego etapu,
- rezultaty procesów planowania, do których należą: karta projektu, struktura podziału pracy,
- opis wytwarzanego produktu,
- harmonogram i szacunki kosztów, plany użycia zasobów,
- plany zamówień, listy zagrożeń i ograniczeń,
- zdefiniowane kategorie ryzyka, czyli nazwy grup, do jakich będzie można zakwalifikować wszystkie niekorzystne zdarzenia, mogące pojawić się podczas planowania i realizacji przedsięwzięcia.
Ułatwieniem w planowaniu procesów zarządzania ryzykiem jest wprowadzenie kategorii (niekiedy nazywanych profilami) umożliwiających systematyzację wszystkich ryzyk.
Ważne jest, by przyjęte kategorie były prawidłowo dobrane w zależności od specyfiki i tym samym odpowiadały typowym źródłom ryzyka dla danej branży lub obszaru stosowanych procedur lub powstających zdarzeń medycznych.
Do często wyróżnianych kategorii ryzyka należą:
- ryzyko techniczne,
- ryzyko związane z zarządzaniem,
- ryzyko organizacyjne,
- ryzyko zewnętrzne,
- obciążenia historyczne dotyczące dotychczasowego funkcjonowania projektów leczniczych
Źródło: materiał powstał w ramach projektu "Innowacyjna i sprawna administracja" współfinansowanego ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a realizowanego przez Związek Powiatów Polskich; autor: Janusz Atłachowicz