Komisja Europejska przedstawiła plan działania, który ma umożliwić zastosowanie na pełną skalę rozwiązań cyfrowych w europejskich systemach opieki zdrowotnej. Dzięki temu poprawi się jakość opieki zdrowotnej z korzyścią dla pacjentów, oni sami będą mieli więcej do powiedzenia w kwestii swojego leczenia, a jego koszty spadną. Już dziś pacjenci i pracownicy medyczni z entuzjazmem podchodzą do stosowania telemedycyny, a miliony Europejczyków pobrały aplikacje na smartfony, przy pomocy których śledzą stan swojego zdrowia i samopoczucie.
Plan działania (pełny wykaz działań można zobaczyć tutaj) ma zwiększyć tempo zmian i przynieść poprawę jakości opieki zdrowotnej. Proponowane działania polegają na:
- wyeliminowaniu niejasności prawnych,
- zwiększeniu interoperacyjności systemów,
- poprawie wiedzy i umiejętności pacjentów i pracowników opieki zdrowotnej,
- zwiększeniu roli pacjentów poprzez inicjatywy związane z osobistym zarządzaniem zdrowiem i wspieranie badań nad spersonalizowaną medycyną,
- zapewnieniu bezpłatnych porad prawnych dla podmiotów rozpoczynających działalność w tym sektorze.
Komisja zobowiązuje się także do opublikowania do 2014 r. zielonej księgi na temat jakości i przejrzystości m-zdrowia (mobilnego zdrowia).
W towarzyszącym dokumencie roboczym służb Komisji opisano, w jakim zakresie obecne przepisy UE mają zastosowanie do transgranicznej telemedycyny, czyli takich usług jak teleradiologia, telekonsultacje czy telemonitoring. Telemedycyna wchodzi obecnie w zakres kilku aktów prawnych. Dokument ten dostarcza odpowiedzi na pytania, z którymi stykają się pracownicy medyczni świadczący usługi w dziedzinie transgranicznej telemedycyny, na przykład:
- Czy trzeba uzyskać licencję lub zarejestrować się w państwie członkowskim pacjenta?
- Jak należy przetwarzać dane dotyczące zdrowia? Czy koszty usługi podlegają zwrotowi?
- W przypadku podjęcia kroków prawnych, jakie przepisy dotyczące odpowiedzialności będą miały zastosowanie?
Neelie Kroes, wiceprzewodnicząca Komisji ds. agendy cyfrowej, powiedziała: "Systemy opieki zdrowotnej w Europie wciąż jeszcze działają, ale można już zauważyć pierwsze oznaki problemów. Czas, by bliżej przyjrzeć się temu modelowi funkcjonowania rodem z XX w. Nowy europejski plan działania w zakresie e-zdrowia określa, w jaki sposób możemy wykorzystać technologie cyfrowe z korzyścią dla opieki zdrowotnej i usunąć bariery na drodze do bardziej inteligentnych, bezpieczniejszych i zorientowanych na pacjenta usług zdrowotnych."
Komisarz ds. zdrowia i polityki konsumenckiej, Tonio Borg, oświadczył: "Rozwiązania w zakresie e-zdrowia mogą podnieść jakość opieki zdrowotnej dla naszych obywateli i zorientować ją w większym stopniu na pacjenta. E-zdrowie sprawia, że opieka zdrowotna jest bliżej ludzi i poprawia efektywność systemów zdrowotnych. Przedstawiamy dziś plan działania, który pomoże wykorzystać potencjał e-zdrowia do poprawy jakości opieki zdrowotnej dla naszych obywateli. W ramach sieci e-zdrowia, ustanowionej w dyrektywie w sprawie transgranicznej opieki zdrowotnej, wspólnie poszukujemy interoperacyjnych rozwiązań na poziomie UE."
Członkowie nowej sieci e-zdrowia, utworzonej dyrektywą w sprawie transgranicznej opieki zdrowotnej , będą pomagać we wdrożeniu planu działania. Sieć zapewnia także bezpośredni kontakt z krajowymi organami ds. opieki zdrowotnej i z właściwymi ministerstwami.
Źródło: ec.europe.eu