e-Recepta to elektroniczny zapis informacji na temat przepisanego przez lekarza leku wraz z informacją o sposobie jego dawkowania. Elektroniczny sposób wystawiania recept ma na celu uproszczenie przepływu informacji o receptach wystawianych w systemie opieki zdrowotnej.
Elektroniczny obieg recept
Podstawowym założeniem systemu e-Recepta jest wprowadzenie elektronicznego odpowiednika dla recepty papierowej. System e-Recepta opiera się na funkcjonowaniu Centralnej Bazy Recept, która rejestruje w formie elektronicznej informacje o wystawionych przez lekarzy i zrealizowanych w aptece receptach.
Lekarz uczestniczący w systemie e-Recepta przekazuje pacjentowi receptę papierową, a jej odpowiednik w formie elektronicznej jest automatycznie rejestrowany w bazie recept. Dane przekazywane do bazy są identyczne z tymi, które znajdują się na recepcie papierowej, za wyjątkiem danych osobowych pacjenta.
Farmaceuta ma możliwość pobrania recepty w formie elektronicznej odczytując czytnikiem numer recepty papierowej lub za pomocą identyfikatora pacjenta w systemie e-Recepta. Po odczytaniu indywidualnego numeru pacjenta uzyskuje on dostęp do wszystkich niezrealizowanych przez niego recept elektronicznych. Po dokonaniu sprzedaży leków informacja o realizacji recepty jest automatycznie odnotowana w bazie recept, z zaznaczeniem które leki zostały wydane pacjentowi.
Recepta elektroniczna a papierowa
System e-Recepta zakłada równoległe funkcjonowanie recepty elektronicznej z jej formalnym odpowiednikiem w postaci recepty papierowej. Funkcjonowanie recepty w postaci elektronicznej, obok recepty papierowej, nie zakłóca dotychczasowego modelu obiegu recept opartego wyłącznie o recepty papierowe. Obecnie z uwagi na brak stosownych przepisów regulujących funkcjonowanie recept wyłącznie w formie elektronicznej, dokument elektroniczny nie stanowi recepty lekarskiej w rozumieniu prawa.
Komunikacja w systemie e-Recepta
Wystawianie recepty w formie elektronicznej odbywa się za pomocą informatycznego programu medycznego lekarza, a w przypadku gdy lekarz nie posiada wewnętrznego oprogramowania gabinetowego komunikacja z systemem e-Recepta zapewniona jest poprzez aplikację on-line.
Farmaceuci współpracują z systemem e-Recepta bezpośrednio poprzez swój program apteczny, jak również mogą realizować recepty elektroniczne za pomocą przeznaczonej dla nich aplikacji on-line.
Pacjenci uzyskują dostęp do informacji o historii swojej farmakoterapii za pośrednictwem Konta Internetowego e-Recepta.
Ramy projektu
System e-Recepta jest jednym z pierwszych projektów budowy nowoczesnego systemu informacyjnego w ochronie zdrowia. Realizowany jest on w ramach Projektu "Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych" (P1) będącego częścią ogólnopolskiego Programu Informatyzacji Ochrony Zdrowia.
Bezpieczeństwo informacji
Podmiotem wdrażającym system recepty elektronicznej e-Recepta jest jednostka powołana z ramienia Ministerstwa Zdrowia - Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ). Wszystkie informacje gromadzone w systemie e-Recepta są chronione zgodnie z obowiązującymi normami bezpieczeństwa. Wymiana informacji w systemie e-Recepta odbywa się z zastosowaniem szyfrowanego protokołu SSL (Secure Sockets Layer), będącego powszechnie stosowanym standardem transmisji danych. Dzięki temu komunikacja w systemie e-Recepta możliwa jest wyłącznie pomiędzy uprawnionymi uczestnikami prototypu i uniemożliwia niepowołany dostęp do danych. Ponadto stosowane są techniki kryptograficzne dla uwierzytelnienia i zapewnienia spójności informacji.
Źródło: e-recpeta.gov.pl