Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Duże zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie

Duże zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie fotolia.pl

Będą zmiany w zlecaniu zadań organizacjom pozarządowym.

Rząd skierował do konsultacji publicznych projekt zmiany ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o grach hazardowych. Duża cześć zmian koncentruje się na zmianie zlecania zadań organizacjom pozarządowym.

Projekt przewiduje modyfikację ustawowej formy wspierania wykonywania zadań publicznych przez udzielenie dotacji na dofinansowanie ich realizacji (art. 5 ust. 4). Powyższa forma zlecania zadań publicznych organizacjom pozarządowym skutkuje koniecznością zapewnienia przez te organizacje nie tylko odpowiednich wkładów rzeczowych i osobowych, ale również środków finansowych na realizację danego zadania (tzw. wkład własny). W ocenie projektodawców stanowi to w praktyce istotne ograniczenie  przysługującego ogółowi podmiotów, w tym organizacjom pozarządowym, prawa realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych , zwłaszcza dla mniejszych organizacji pozarządowych o lokalnym lub co najwyżej ponadlokalnym zasięgu działania.

Proponowana zmiana zakłada przy zlecaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych, w rozumieniu art. 221 ustawy o finansach publicznych w formie wspierania ich realizacji, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie lub dofinansowanie, możliwość zapewnienia przez organizacje pozarządowe wyłącznie wkładu osobowego (świadczenia wolontariuszy i praca społeczna członków) oraz rzeczowego (tzw. wkład niefinansowy) gwarantujących prawidłowe wykonanie zadania publicznego. Jednocześnie wyraźnie stwierdzono, że dopuszczalne jest zapewnienie przez organizację pozarządową dodatkowych środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego lub zastąpienia całości lub części wymaganych wkładów rzeczowych i osobowych, środkami finansowymi własnymi lub środkami finansowymi pochodzącymi z innych źródeł.

W konsekwencji proponuje się też odpowiednią modyfikację art. 5 ust. 4 pkt 2, który dotyczyć będzie zlecania zadań publicznych, o których mowa w art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e oraz art. 151 ust. 1 ustawy o finansach publicznych w formie wspierania przez pozostałe organy administracji publicznej i w tym zakresie proponuje się pozostawienie funkcjonującego obecnie rozwiązania z koniecznością zapewnienia wkładu finansowego przez organizację pozarządową.

Propozycja nie obejmuje otrzymywanych przez organizacje pozarządowe z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji celowych na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

Ponadto proponuje się wprowadzenie stosowania uproszczonych ofert realizacji zadań publicznych i sprawozdań z ich wykonania – określonych już w obowiązujących przepisach ustawy (art. 19 a ust. 7b i ust. 7c ustawy) – także w przypadku zlecania zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert albo trybów pozakonkursowych. Przyjęte rozwiązanie będzie miało zastosowanie w przypadku ofert realizacji zadania publicznego zakładających dofinansowanie lub finansowanie ze środków dotacji w wysokości nieprzekraczającej kwoty 60 000,00 zł. Projektowany w art. 19a nowy ust. 7aa stanowić ma wyjątek od rozwiązania dotyczącego tzw. trybu „małych dotacji”, służący możliwości stosowania uproszczonych wzorów ofert i sprawozdań w ściśle określonych przypadkach wskazanych w treści projektowanej regulacji.

W powyższym obszarze proponuje się również podwyższenie do 20 000 limitów kwotowych w trybie pozakonkursowym określonym w art. 19a ustawy dotyczącym zlecania zadań publicznych o charakterze lokalnym lub regionalnym przez organy jednostek samorządu terytorialnego (tzw. tryb „małych dotacji”). Zakładana zmiana wynika w dużym stopniu z utraty wartości pieniądza w czasie i konieczności dostosowania limitów kwotowych do obowiązujących cen.

W odniesieniu do tzw. współpracy pozafinansowej organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi zakłada się wprowadzenie zmian w zakresie tworzenia rocznych lub wieloletnich programów współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacji pozarządowymi poprzez doprecyzowanie, że roczne oraz wieloletnie programy współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi nie stanowią aktów prawa miejscowego.

Zakłada się także zmianę sfery zadań publicznych, określonej w art. 4 ust. 1 ustawy poprzez modyfikację brzmienia pkt 23 i dodanie w nim nowego obszaru obrony cywilnej.

Źródło: CBOSA

Czw., 28 Sp. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel