Czy samorząd może sfinansować dowóz dla przyjętych do środowiskowego domu samopomocy mieszkańców, mimo że prowadzenie takiej instytucji jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej? Wypowiedziała się w tej sprawie lubelska RIO.
Regionalna Izba Obrachunkowa odpowiedziała na pytanie zadane przez kierownictwo jednego z Miejskich Centrów Pomocy Rodzinie. Chodziło o możliwość zapewnienia przez miasto środków finansowych na dowóz mieszkańców do prowadzonego na zlecenie powiatu Środowiskowego Domu Samopomocy.
Jak wskazano, zgodnie z § 20 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy, dom może dodatkowo zapewniać, w szczególności uczestnikom z zaburzeniami zachowań lub niepełnosprawnością fizyczną, usługi transportowe polegające na dowożeniu na zajęcia z miejsca zamieszkania lub z innego miejsca uzgodnionego z kierownikiem domu i odwożeniu po zajęciach.
„Należy zwrócić więc uwagę, że usługa transportowa nie jest wymaganym standardem w ośrodkach wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, a jedynie możliwością wsparcia uczestników w postaci dowożenia na zajęcia i z zajęć do domu. W sytuacji gdy środowiskowy dom samopomocy nie świadczy tego rodzaju usług, dowóz uczestników, dla których jest on niezbędny, może zapewnić gmina lub powiat prowadzące tę jednostkę lub zlecające jej prowadzenie. W takim przypadku gmina lub powiat pokrywają koszty transportu swoich uczestników w ramach zadań własnych” – pisze Regionalna Izba Obrachunkowa, powołując się przy tym na interpretację przedstawioną przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w odpowiedzi na jedną z interpelacji poselskich.
Dlatego Izba przychyliła się do interpretacji, zgodnie z którą miasto może pokryć koszt transportu mieszkańców tego miasta do środowiskowego domu samopomocy prowadzonego na zlecenie powiatu.
Opracowano na podstawie pisma Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie z 29 kwietnia 2025 r., znak RIO.V.070.29.2025.