Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Europejski Akt o Dostępności będzie obowiązywał w Polsce

Europejski Akt o Dostępności będzie obowiązywał w Polsce fotolia.pl

Zapewnienie dostępności takich produktów i usług jak m.in. bankomaty, biletomaty, telefony komórkowe czy zakupy przez Internet będzie nowym obowiązkiem działających w naszym kraju firm. Jest to skutek wprowadzenia do polskiego prawa zapisów „Europejskiego Aktu o Dostępności” (EAA). Dokonująca tego ustawa została przyjęta przez Radę Ministrów i wkrótce trafi do Sejmu.

Zatwierdzony w 2019 roku Europejski Akt o Dostępności to pierwsza, kompleksowa regulacja o dostępności w prawie UE, mająca na celu zapewnienie w każdym kraju członkowskim wspólnych i jednakowych wymogów dostępności wybranych produktów i usług. Jej zakres obejmuje produkty i usługi uznane za najistotniejsze w codziennym życiu osób z niepełnosprawnościami. Będzie ona miała zastosowanie m.in. do sprzętu komputerowego i systemów operacyjnych, terminali samoobsługowych, usług łączności elektronicznej (w tym zgłoszeń alarmowych), audiowizualnych usług medialnych, usług towarzyszących transportowi pasażerskiemu, usług bankowych, e-książek, czy handlu elektronicznego.

EAA zakłada, że dostępny ma być nie tylko sam produkt, lecz także możliwość połączenia produktu z urządzeniami wspomagającymi, z którego korzystają na przykład osoby z niepełnosprawnością wzroku. Podobnie jest w zakresie usług świadczonych poprzez kanały cyfrowe. Strony internetowe wykorzystywane do usług objętych Dyrektywą będą musiały być dostępne tak, aby umożliwić korzystanie z nich przez wszystkich, czyli również seniorów, osoby z niepełnosprawnością, ale też osoby, dla których język polski nie jest językiem ojczystym.

Kiedy ustawa wejdzie w życie działające w Polsce firmy będą zobowiązane zapewnić dostępność w oferowanych przez nie produktach i usługach. Będą to robić na podstawie wspólnych dla państw UE wymagań dostępności.

Chodzi o takie projektowanie produktów i usług, aby jak największa liczba osób, bez względu na sprawność, mogła z nich samodzielnie korzystać.
Dotyczy to przede wszystkim osób z niepełnosprawnościami, ale również wszystkich innych ludzi, którzy doświadczają trudności w codziennym funkcjonowaniu. Może to być spowodowane np. wiekiem, chorobami, czasową lub sytuacyjną utratą sprawności.

Zasady wymagania dostępności obejmować będą m.in.:

  • komputery, telefony komórkowe, czytniki książek elektronicznych, terminale płatnicze w sklepach, czy inne terminale samoobsługowe (bankomaty i wpłatomaty, automaty biletowe, urządzenia do odprawy samoobsługowej);
  • usługi telekomunikacyjne, dostęp do audiowizualnych usług medialnych, usługi cyfrowe w transporcie pasażerskim (autobusowym i autokarowym, lotniczym, wodnym oraz kolejowym w zakresie m.in. stron internetowych i aplikacji mobilnych, biletów elektronicznych), bankowość detaliczną, czy handel elektroniczny.

Źródło: MFiPR

Pt., 8 Mrz. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś