Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej pracuje nad rozporządzeniami wykonawczymi do ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Jednym z projektowanych aktów jest rozporządzenie w sprawie szkolenia asystenta rodziny. Ministerstwo proponuje zakres programowy szkolenia obejmował:
- wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego, administracyjnego, karnego, zabezpieczenia społecznego oraz prawa pracy;
- regulacje prawne w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- wybrane elementy pedagogiki, psychologii rozwojowej i wychowawczej, z uwzględnieniem problemów dotyczących rozwoju dziecka i wpływu sytuacji kryzysowych w rodzinie na zachowanie i rozwój dziecka;
- zagadnienia dotyczące uprawnień w zakresie dotyczącym wsparcia osób niepełnosprawnych;
- definicje rodziny, jej strukturę, funkcje oraz potrzeby i problemy;
- edukację zdrowotną;
- zadania i uprawnienia asystenta rodziny;
- etykę pracy asystenta rodziny;
- charakterystykę problemów rodziny, w tym w szczególności:
a) problemów destrukcyjnych zachowań dziecka i rodziców,
b)nieprawidłowych postawy rodzicielskich,
c) problemów wychowawczych,
d)problemów w pełnieniu ról społecznych, bezrobocia, uzależnienia, choroby psychicznej,
e) specyfiki rodziny dotkniętej różnymi dysfunkcjami; - analizę własnych możliwości i ograniczeń w wykonywaniu zadań asystenta rodziny, obejmującą trening interpersonalny i terapię własną;
- analizę potrzeb i problemów rodziny;
- sporządzanie planu pracy z rodziną;
- doskonalenie umiejętności opiekuńczych-wychowawczych rodziny, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stwarzających trudności wychowawcze oraz w wypełnianiu ról społecznych;
- problemy wynikające z opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem;
- organizowanie wspomagania rozwoju dziecka z problemami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania;
- metodykę pracy asystenta;
- zapoznanie się z systemem funkcjonowania instytucji prowadzącej pracę z rodziną, w formie praktyk w tej instytucji;
- problematykę mediacji w rodzinie;
- elementy ekonomii i organizacji gospodarstwa domowego;
- problematykę interwencji kryzysowej w rodzinie;
- współpracę asystenta z rodzinami oraz służbami wspierającymi rodzinę;
- komunikację interpersonalną;
- organizację czasu wolnego dzieci i młodzieży;
- pielęgnację niemowląt i dzieci;
- pomoc w funkcjonowaniu rodziny w środowisku lokalnym.
Planuje się, że liczba godzin szkolenia nie może być mniejsza niż 230 godzin dydaktycznych, w tym 30 godzin szkolenia z zakresu określonego w pkt 10 oraz 30 godzin szkolenia z zakresu określonego w pkt 17. Szkolenia będą mogły być prowadzone przez osoby posiadające:
- co najmniej 3-letnie udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń oraz
- ukończone jednolite studia magisterskie lub studia drugiego stopnia z zakresu problematyki odpowiadającej tematycznie zagadnieniom, z których prowadzone będzie szkolenie.
Szkolenie, w zakresie, o którym mowa w pkt 9, 11 - 13, 16 i 25, będzie mogło być prowadzone również przez osoby, niespełniające drugiego z wymagań jeżeli osoby te będą posiadały co najmniej 8-letnią praktykę w realizacji zadań z zakresu problematyki odpowiadającej tematycznie zagadnieniom, z których prowadzone będzie szkolenie. Rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2012 r.