Uniwersalne projektowanie jest strategicznym podejściem do planowania i projektowania zarówno produktów jak i odpowiedniego otoczenia, mających na celu promowanie społeczeństwa włączającego wszystkich obywateli oraz zapewniającego im pełną równość oraz możliwość uczestnictwa. Nie chodzi tu tylko o osoby niepełnosprawne, ale również o dzieci, osoby starsze, osoby z wózkami dziecięcymi, osoby nieznające języka. Na ten temat pisaliśmy szerzej w jednym z numerów pomoc_społeczna@warto_wiedzieć.
Publikujemy cztery z siedmiu zasad uniwersalnego projektowania.
ZASADA 1: Równość w korzystaniu
- należy zapewnić takie same zasady korzystania dla wszystkich użytkowników, w najszerszym możliwym zakresie, bez konieczności korzystania z rozwiązań zastępczych dla określonej grupy ludzi,
- niedopuszczalna jest segregacja lub napiętnowanie niektórych użytkowników,
- prawo do prywatności, ochrony i bezpieczeństwa powinny być zapewnione wszystkim w równym stopniu,
- wzornictwo ma być dostosowane do potrzeb ludzie z różnymi ograniczeniami.
ZASADA 2: Elastyczność
- powinno się wprowadzać wybór pomiędzy metodami użytkowania,
- wzornictwo powinno być dostosowane jednocześnie do osób lewo i praworęcznych,
- należy ułatwiać użytkownikom zachowanie dokładności i precyzji przy korzystaniu z danego urządzenia,
- należy dostosować uprzędzenia do „tempa” użytkowników.
ZASADA 3: Proste i intuicyjne korzystanie
- należy unikać zbędnego komplikowania,
- należy zapewnić spójność z oczekiwaniami użytkownika i jego intuicją,
- należy dostosować otoczenie o umiejętności językowych użytkowników (a te mogą być bardzo rozbieżne),
- należy szeregować informacje w zależności od stopnia ich ważności,
- warto brać pod uwagę opinię użytkowników przed i po wdrożeniu danego rozwiązania.
ZASADA 4: Łatwo dostrzegalne informacje
- należy używać różnych form przekazu (obrazu, słowa, dotyku) ograniczając nadmiar niepotrzebnych informacji,
- należy zapewnić odpowiedni kontrast pomiędzy podstawowymi informacjami jakie chcemy przekazać a otoczeniem,
- należy maksymalnie wyróżnić podstawowe informacje,
- elementy informacji powinny być łatwe do opisania (tak by np. na ich podstawie w łatwy sposób wskazać kierunek drogi),
- powinno się zapewnić zgodność pomiędzy różnymi zastosowanymi technikami tak by umożliwić korzystania osobom mającym różne ograniczenia poznawcze (np. jednocześnie osobom niewidomym i głuchym).
Źródło: www.udinstitute.org