W Świnoujściu rozpoczyna się realizacja jednej z najambitniejszych inwestycji w basenie Morza Bałtyckiego – budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego Przylądek Pomerania. Nowy port zewnętrzny, który ma powstać w całości siłami polskich podmiotów, będzie znacznie większy niż pierwotnie planowano i ma przekształcić Polskę w kluczowy węzeł globalnych łańcuchów dostaw w Europie Środkowej.
Projekt, zlokalizowany na wschód od falochronu LNG na zalądowionym obszarze Zatoki Pomorskiej, zakłada utworzenie 186 hektarów nowego lądu. Kluczowe elementy infrastruktury to:
- Blisko 3 km nowego nabrzeża z falochronem.
- Tor podejściowy i basen portowy o imponującej głębokości 17 metrów.
- Głębokowodny Terminal Kontenerowy z nabrzeżem o długości 1,3 km.
- Zdolność przeładunkowa na poziomie 2 milionów TEU (standardowy kontener) rocznie.
Terminal będzie przystosowany do obsługi największych oceanicznych kontenerowców wpływających na Bałtyk. Będzie on zdolny do jednoczesnej obsługi trzech statków: dwóch o długości 400 metrów i jednego o długości 250 metrów.
Przylądek Pomerania ma pełnić funkcję potężnego hubu przeładunkowego, obsługującego zarówno międzykontynentalne relacje morskie, jak i zaplecze logistyczne Europy Środkowej. Do krajów, dla których nowy terminal stanie się kluczową bramą, zalicza się nie tylko Polska i Niemcy, ale także Czechy, Słowacja, a nawet Austria i Węgry.
Co istotne, terminal został zaprojektowany z myślą o podwójnym, cywilno-wojskowym wykorzystaniu. Zapewnienie zdolności do obsługi logistyki wojskowej znacząco zwiększy zdolności obronne i bezpieczeństwo logistyczne kraju.
Koszt budowy zakresu bezpośrednio leżącego po stronie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujścia (ZMPSiŚ) to około 1,5 miliarda złotych. Ponadto, w budżecie państwa zabezpieczono ponad 7 miliardów złotych na kluczowe prace towarzyszące, w tym pogłębienie 70 kilometrów toru podejściowego do portu, budowę nowego basenu portowego oraz rozwój infrastruktury lądowej zasilającej terminal (węzły drogowe i kolejowe).
Projekt Przylądka Pomerania stawia na innowacje i zrównoważony rozwój, mając ambicję stać się najbardziej ekologicznym portem na Bałtyku. W tym celu zastosowane zostaną:
- Zeroemisyjne technologie przeładunkowe.
- System zasilania statków z lądu, co radykalnie ograniczy emisję spalin i hałasu w trakcie postoju jednostek przy nabrzeżu.
Równolegle rozwijana jest infrastruktura transportowa. Na obszarze ponad 47 hektarów powstanie nowy, skomplikowany układ kolejowy i drogowy. Zakłada się budowę dwóch torów dojazdowych o długości przekraczającej 3 km oraz bocznicy kolejowej na samym terminalu. Do portu prowadzić będzie nowy układ drogowy o długości 2 km. Całość uzupełni nowoczesna infrastruktura wodno-kanalizacyjna, informatyczna i sanitarna, a także niezbędne budynki dla służb mundurowych (Straży Granicznej, Służby Celnej) i służb sanitarnych.
Projekt został wpisany do najważniejszych dokumentów strategicznych państwa, w tym do „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” oraz „Programu Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku”. Nadrzędnym celem jest wzmocnienie pozycji Polski jako kluczowego węzła w globalnych łańcuchach dostaw.
Przylądek Pomerania ma stworzyć alternatywny „zachodni korytarz” transportowy, oparty na zintegrowanej infrastrukturze portów Szczecin–Świnoujście, drogi ekspresowej S3, linii kolejowej E-59 i Odrzańskiej Drogi Wodnej. Ma to kluczowe znaczenie dla dywersyfikacji szlaków transportowych i zwiększenia konkurencyjności polskich portów w Europie.
Źródło: MI