Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Standardy dla placówek opiekuńczo-wychowawczych

Standardy dla placówek opiekuńczo-wychowawczych fotolia.pl

Rzecznik Praw Dziecka mając na uwadze respektowanie praw dziecka w placówkach opiekuńczo – wychowawczych przedstawił zalecenia dotyczące pobytu dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Dokument jest efektem wielomiesięcznej współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej. Teraz sygnowany przez RPD i  Ministra Pracy i Polityki Społecznej trafił do Starostów w całym kraju wraz z apelem o jego wdrożenie.

Jak podkreślił Rzecznik jakość pracy placówek opiekuńczo-wychowawczych nie zawsze jest w pełni zadowalająca i jednakowa, co może prowadzić do nierównego traktowania przebywających w nich dzieci. Jest to główny powód opracowania Zaleceń dotyczących pobytu dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Zalecenia stanowią, rekomendowane z punktu widzenia respektowania praw dziecka, zasady organizowania pobytu dzieci w placówkach opiekuńczo - wychowawczych w zakresie opieki i wychowania. Zawierają wskazówki dla osób organizujących i sprawujących opiekę nad dziećmi m.in. w zakresie prawa do wychowania w rodzinie, prawa do stabilnego środowiska wychowawczego, prawa do nauki i wypoczynku, prawa do pomocy w przygotowaniu do samodzielnego życia, czy prawa do życia bez przemocy.

Zalecenia przypominają m.in., że podmioty wykonujące pieczę zastępczą powinny uwzględniać zdanie dziecka w sprawach jego dotyczących, a istotą funkcjonowania placówki jest w szczególności realizowanie prawa dziecka do powrotu do rodziny i przygotowanie do samodzielnego życia.

Autorzy standardów, eksperci Zespołu do Spraw Standaryzacji Pobytu Dzieci w Pieczy Zastępczej, który powołał Rzecznik Praw Dziecka, a w którym znaleźli się również specjaliści MPiPS, mają nadzieję, że „będą stanowiły pomoc w realizacji trudnego i odpowiedzialnego, ale także szlachetnego zadania, jakim jest opieka i wychowanie dzieci pozbawionych możliwości wzrastania w swoim naturalnym środowisku rodzinnym”.

Standardy składają się z VIII części:

  1. Prawo dziecka do wychowania w rodzinie i działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny
  2. Prawo do stabilnego środowiska wychowawczego oraz zaspokajania potrzeb rozwojowych
  3. Prawo do nauki i wypoczynku
  4. Prawo do pomocy w przygotowaniu do samodzielnego życia
  5. Prawo do życia bez przemocy
  6. Prawo do informacji i wyrażania opinii
  7. Prawo do poszanowania tożsamości kulturowej i religijnej
  8. Standardy odnoszące się do pracy wychowawców i innych pracowników placówki

Źródło: www.brpd.gov.pl

Pt., 30 Prn. 2015 1 Komentarz Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka

Komentarze

Ewa
-1 # Ewa 2023-02-20 11:16
Czy 12 letnie dziecko ma prawo mieć telefon w swoim pokoju, jeżeli służy on tylko do rozmów telefonicznych i czy dziecko ma prawo jeść obiad w szkole jeżeli płaci za nie rodzina
| | |