Rzecznik Praw Dziecka mając na uwadze respektowanie praw dziecka w placówkach opiekuńczo – wychowawczych przedstawił zalecenia dotyczące pobytu dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Dokument jest efektem wielomiesięcznej współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej. Teraz sygnowany przez RPD i Ministra Pracy i Polityki Społecznej trafił do Starostów w całym kraju wraz z apelem o jego wdrożenie.
Jak podkreślił Rzecznik jakość pracy placówek opiekuńczo-wychowawczych nie zawsze jest w pełni zadowalająca i jednakowa, co może prowadzić do nierównego traktowania przebywających w nich dzieci. Jest to główny powód opracowania Zaleceń dotyczących pobytu dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Zalecenia stanowią, rekomendowane z punktu widzenia respektowania praw dziecka, zasady organizowania pobytu dzieci w placówkach opiekuńczo - wychowawczych w zakresie opieki i wychowania. Zawierają wskazówki dla osób organizujących i sprawujących opiekę nad dziećmi m.in. w zakresie prawa do wychowania w rodzinie, prawa do stabilnego środowiska wychowawczego, prawa do nauki i wypoczynku, prawa do pomocy w przygotowaniu do samodzielnego życia, czy prawa do życia bez przemocy.
Zalecenia przypominają m.in., że podmioty wykonujące pieczę zastępczą powinny uwzględniać zdanie dziecka w sprawach jego dotyczących, a istotą funkcjonowania placówki jest w szczególności realizowanie prawa dziecka do powrotu do rodziny i przygotowanie do samodzielnego życia.
Autorzy standardów, eksperci Zespołu do Spraw Standaryzacji Pobytu Dzieci w Pieczy Zastępczej, który powołał Rzecznik Praw Dziecka, a w którym znaleźli się również specjaliści MPiPS, mają nadzieję, że „będą stanowiły pomoc w realizacji trudnego i odpowiedzialnego, ale także szlachetnego zadania, jakim jest opieka i wychowanie dzieci pozbawionych możliwości wzrastania w swoim naturalnym środowisku rodzinnym”.
Standardy składają się z VIII części:
- Prawo dziecka do wychowania w rodzinie i działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny
- Prawo do stabilnego środowiska wychowawczego oraz zaspokajania potrzeb rozwojowych
- Prawo do nauki i wypoczynku
- Prawo do pomocy w przygotowaniu do samodzielnego życia
- Prawo do życia bez przemocy
- Prawo do informacji i wyrażania opinii
- Prawo do poszanowania tożsamości kulturowej i religijnej
- Standardy odnoszące się do pracy wychowawców i innych pracowników placówki
Źródło: www.brpd.gov.pl
Komentarze