Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Unijne zalecenia dla Polski

Unijne zalecenia dla Polski fotolia.pl

Polska ma największy odsetek umów terminowych w Unii Europejskiej – alarmuje Komisja Europejska.

13 maja Komisja Europejska przedstawiła projekt Zaleceń Rady w sprawie Krajowego Programu Reform dla Polski z 2015 r. Dokonano w nim oceny zarówno przeprowadzonych, jak i planowanych działań, zapisanych w Krajowym Programie Reform. Aktualizacja tego dokumentu na lata 2015/2016 została przekazana przez Polskę do KE pod koniec kwietnia 2015 r.

Redukcja deficytu

W projekcie zaleceń KE poruszyła m.in. kwestię osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego przez Polskę, zwracając uwagę na potrzebę dążenia do korekty fiskalnej w wysokości 0,5 proc. PKB zarówno w roku 2015, jak i 2016, po zredukowaniu nadmiernego deficytu. Powtórzono również rekomendację dotyczącą powołania niezależnej rady budżetowej oraz ograniczenia stosowania obniżonych stawek VAT.

Specjalne systemy emerytalne

Komisja Europejska rekomenduje również zmiany w obszarze specjalnych systemów emerytalnych. W jej ocenie powinien rozpocząć się proces dostosowania systemów emerytalnych dla rolników i górników do systemów emerytalnych przeznaczonych dla innych grup zawodowych. Zdaniem KE preferencyjne systemy zabezpieczenia społecznego rolników i górników utrudniają w dalszym ciągu mobilność zawodową i stanowią poważne obciążenie dla finansów publicznych. Te preferencyjne systemy zniechęcają ich beneficjentów do przechodzenia do bardziej produktywnych sektorów, prowadzą do zwiększenia ukrytego bezrobocia, a ze względu na niskie składki muszą być bardzo silnie dotowane przez podatników. KE zaleca przyjęcie harmonogramu stopniowych działań prowadzących do ich pełnego ujednolicenia. Powinien także zostać stworzony system szacowania i rejestracji dochodów rolników.

Prawo pracy – umowy terminowe

Projekt zaleceń wskazuje również na konieczność podjęcia działań w celu zmniejszenia nadmiernego stosowania umów na czas określony oraz umów cywilnoprawnych. Odsetek osób zatrudnionych na czas określony jest najwyższy w UE, odsetek osób przechodzących od zatrudnienia na czas określony do stałego zatrudnienia jest niski, a dysproporcje płacowe są najwyższe w UE. Sztywne przepisy dotyczące zwalniania z pracy, długotrwałość postępowań sądowych oraz inne obciążenia nakładane na pracodawców skłaniają ich do stosowania umów na czas określony oraz nietypowych umów o pracę. Oprócz tego, postrzegane wysokie koszty związane z kodeksowymi umowami o pracę prowadzą do nadmiernego wykorzystywania umów cywilnoprawnych, które są atrakcyjne dla pracodawców ze względu na niższe składki na zabezpieczenie społeczne. Rozpowszechnienie umów cywilnoprawnych, od których odprowadzane są niskie składki, może jednak pogorszyć jakość zatrudnienia dostępnego na rynku pracy, zwłaszcza w przypadku młodych osób.

Inwestycje w kolejnictwie

Projekt zaleceń wskazuje też na konieczność usunięcia barier dla projektów inwestycyjnych w sektorze kolejowym. Rozwój sektora kolejowego hamują wysokie opłaty za dostęp do torów i niedostateczne finansowanie. Procedury planowania i realizacji projektów inwestycyjnych w tym sektorze są zwykle długotrwałe i uciążliwe, co wynika z niesprzyjającego środowiska regulacyjnego i administracyjnego. Ostatnie zmiany legislacyjne mogą wywrzeć pozytywny wpływ na transport kolejowy, lecz ich skutki prawdopodobnie nie będą odczuwalne w przypadku projektów inwestycyjnych rozpoczętych w okresie programowania 2007-2013. W latach 2014-2020 przewiduje się jednak znaczne zwiększenie unijnego finansowania na rzecz sektora kolejowego.

Mniej zaleceń

Jak podaje Ministerstwo Gospodarki, w stosunku do 2014 r. Komisja zdecydowała o ograniczeniu liczby szczegółowych zaleceń dla Polski, co jest pozytywną odpowiedzią na polski postulat o skupienie się w dokumencie na obszarach, które Komisja uznaje za priorytetowe.

Obecnie trwa analiza treści projektu zaleceń. Ewentualne uwagi ze strony Polski zostaną przekazane w ramach procedury pisemnej. Następnie treść projektu będzie przedmiotem dyskusji na komitetach przygotowawczych, radach sektorowych oraz Radzie Europejskiej. Ostateczna wersja dokumentu ma zostać przyjęta przez Radę ECOFIN 14 lipca 2015 r. Państwa członkowskie będą zobowiązane do przedstawienia działań podejmowanych na rzecz ich realizacji w przyszłorocznej aktualizacji KPR.

Treść projektu jest dostępna na stronie: http://ec.europa.eu

Pt., 29 Mj. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska