Zgodnie z nowym brzmieniem art. 110 ust. 11 ośrodek pomocy społecznej będzie zatrudniał pracowników socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik socjalny zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na 2 000 mieszkańców lub proporcjonalnie do liczby rodzin i osób samotnie gospodarujących, objętych pracą socjalną w stosunku jeden pracownik socjalny zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na nie więcej niż 50 rodzin i osób samotnie gospodarujących.
Dodano ust. 12, zgodnie z którym ośrodek pomocy społecznej będzie zatrudniał w pełnym wymiarze czasu pracy nie mniej niż 3 pracowników socjalnych. Obecnie obowiązujące przepisy mówiły o trzech pracownikach bez określenia ich wymiaru czasu pracy. Zgodnie z nowym art. 110a w ramach struktury organizacyjnej ośrodka pomocy społecznej będzie mógł zostać wyodrębniony zespół realizujący zadania tego ośrodka w zakresie pracy socjalnej i integracji społecznej. W skład zespołu będzie wchodziło co najmniej trzech pracowników socjalnych oraz fakultatywnie także inni specjaliści realizujący zadania w zakresie integracji społecznej.
Pracownik socjalny będzie miał możliwość korzystania z poradnictwa prowadzonego przez superwizorów pracy socjalnej. Poradnictwo będzie miało na celu zachowanie i wzmocnienie kompetencji zawodowych, utrzymanie wysokiego poziomu świadczonych usług oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego i będzie wykonywane w porozumieniu z pracodawcą co do wyboru formy i osoby udzielającej porad. Superwizorem pracy socjalnej będzie mogła być osoba, która ukończyła szkolenie z zakresu superwizji pracy socjalnej i uzyskała certyfikat superwizora pracy socjalnej. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego może określić, w drodze rozporządzenia: wytyczne i standard dla superwizji pracy socjalnej, minimum programowe dla szkolenia superwizorów pracy socjalnej, sposób i tryb szkolenia superwizorów pracy socjalnej, tryb nadawania certyfikatu superwizora pracy socjalnej i odpłatności za postępowanie związane z uzyskaniem certyfikatu, wzór certyfikatu superwizora pracy socjalnej, tryb sporządzania i udostępniania do wiadomości publicznej list certyfikowanych superwizorów pracy socjalnej, podmioty uprawnione do prowadzenia szkolenia z zakresu superwizji pracy socjalnej oraz zasady i tryb prowadzenia nadzoru merytorycznego nad szkoleniami dla superwizorów pracy socjalnej uwzględniając potrzebę zapewnienia odpowiedniego poziomu szkolenia i przygotowania superwizorów pracy socjalnej, odpowiedniego poziomu świadczonych usług, ujednolicenia wymogów dotyczących nadawania certyfikatu superwizora, ujednolicenia wzoru certyfikatu, oraz ujednolicenia wymogów prowadzenia szkoleń z zakresu superwizji pracy socjalnej.