W RCL opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz ustawy o Centralnej ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla przedsiębiorców. Projekt zawiera kilka kluczowych zmian dla samorządu terytorialnego, który przypominamy zobowiązany będzie do stosowania sytemu e-doręczeń od 1 stycznia 2025 r.
ADE tworzy się dla urzędu
Pierwsza zmiana, jaką dostrzega samorządy ujawnia się już w momencie zakładania adresu do doręczeń elektronicznych. Na skutek uwag Związku Powiatów Polskich projektodawca doprecyzował, że tworzy się wyłącznie jeden ADE powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego dla urzędu gminy, starostwa powiatowego albo urzędu marszałkowskiego (nowa treść art. 12 ust. 1a ustawy o doręczeniach elektronicznych)
Osobny ADE dla każdej jednostki organizacyjnej
W wyniku spotkania przedstawicielki ZPP, z osobami odpowiedzialnymi za projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych, zdecydowano się na doprecyzowanie, że osoby ADE tworzy się dla każdej jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego. Zmiana ta jest pokłosiem chaosu, jaki występował w ubiegłym roku przy zakładaniu skrzynek do doręczeń elektronicznych z uwagi na niejasny katalog podmiotów publicznych. W założeniu powinna ona dostatecznie rozwiać wątpliwości, czy dla jednostek organizacyjnych tworzy się ADE czy też nie (nowy art. 12 ust. 1b ustawy o doręczeniach elektronicznych).
Doręczanie przez ePUAP
Artykuł 147 ust. 3 projektowanej ustawy umożliwia prowadzenie korespondencji nie tylko przez e-doręczenia ale również przez ePUAP, w przypadku podmiotu publicznego, który posiada skrzynkę w ePUAP do osoby fizycznej lub podmiotu niebędącego podmiotem publicznym, wówczas gdy korespondencji stanowi odpowiedź na podanie lub wniosek w ePUAP lub gdy strona wystąpi o doręczenie w ePUAP. Przepis ten będzie obowiązywał do dnia 31 grudnia 2025 r.
Wysyłka masowa
Zgodnie z postulatami i obawami samorządów, związanymi z masową wysyłką korespondencji, np. w sytuacji wysyłki decyzji o wymiarze podatkowym do mieszkańców, do projektu ustawy dodano art. 147 ust. 4 ustawy o doręczeniach elektronicznych, który zawiera pewne wyłączenie. Jeżeli ze względu na konieczność wysłania dużej liczby korespondencji w krótkim okresie, doręczenie za pomocą systemu e-doręczenia przekracza możliwości organizacyjne organu, wówczas organ może nadać pismo listem polecony Poczty Polskiej lub doręczyć pismo przez swoich pracowników do dnia 31 grudnia 2025 r. Przepis ma na celu, zniwelowanie problemu ręcznego przeszukiwania BAE, bowiem obecnie nie da rady bazy przeszukiwać w sposób automatyczny.
Co w sytuacji gdy utworzona dwa ADE dla gminy i dla urzędu?
W celu ujednolicenia praktyki, zdecydowano, że w przypadku w którym dla jednostki samorządu terytorialnego utworzono więcej niż jeden adres do doręczeń elektronicznych, wpisany do BAE, minister właściwy do spraw informatyzacji wykreśli go z bazy z urzędu w terminie roku od wejścia w życie ustawy. Przed wykreśleniem zawartość skrzynki zostanie zarchiwizowana – art. 3 ust. 1 i 2 projektowanej ustawy.
Z projektowaną ustawą można zapoznać się tutaj.