W piątek 2 września Sejm uchwalił ustawę o jednorazowym dodatku dla przedsiębiorców poszkodowanych w związku z sytuacją na Odrze. Wyniesie on 3010 zł na jednego pracownika.
W szybkim tempie (projekt został wniesiony do laski marszałkowskiej 26 sierpnia) Sejm rozpatrzył projekt sygnowany przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, który w założeniu ma złagodzić pierwsze skutki spadku obrotów przedsiębiorcom znad Odry. Pomoc ma się opierać o konstrukcję specjalnego, jednorazowego dodatku.
I tak, zgodnie z ustawą, wsparcie będzie przysługiwać przedsiębiorcom, którzy w wyniku katastrofy ekologicznej uzyskali przychód z działalności niższy o co najmniej 50% w stosunku do przychodu uzyskanego w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających miesiąc wskazany w rozporządzeniu wykonawczym (obecnie domyślnie jest to sierpień) albo w analogicznym miesiącu roku poprzedniego. Wysokość świadczenia będzie zależeć od liczby zgłoszonych do ubezpieczenia pracowników – na jednego będzie przysługiwać 3010 zł. PKD przedsiębiorców oraz powiaty, z terenu których będą oni mogli złożyć wniosek o wsparcie będzie określać rozporządzenie. Wypłatę świadczenia, finansowanego z Funduszu Pracy, będzie realizować ZUS.
Do projektu wniesiono poprawki, jednak większość odrzucono. Pracom w komisji podczas II czytania przysłuchiwał się delegat Związku Powiatów Polskich.
Ostatecznie ustawę uchwalono 429 głosami za i 1 przeciw.