Rzecznik Praw Dziecka przedłożył w Sejmie sprawozdanie ze swojej działalności w roku 2019 (druk 318). Odniósł się w nim m.in. do stanu przestrzegania praw dziecka w systemie edukacji. Po przeprowadzonym badaniu ankietowym w 56 szkołach podstawowych Rzecznik wysunął następujące wnioski:
- Ze względu na fakt, że 24% uczniów badanych szkół posiada opinie i orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, niepokój budzi liczba zatrudnianych w szkole specjalistów (średnio 1 etat psychologa przypada na 413 uczniów, 1 etat pedagoga na 395 uczniów a 1 etat logopedy na 689 uczniów).
- Jakość udzielanej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinna znaleźć się w specjalnym zainteresowaniu Kuratorów Oświaty sprawujących merytoryczny nadzór nad pracą szkół.
- Za niewystarczające należy uznać działania szkół w kwestii badania poziomu znajomości praw dziecka. Zasadnym zatem wydaje się podejmowanie tego tematu podczas kontroli przeprowadzanych przez Kuratorów Oświaty, a także zachęcanie dyrektorów szkół nie tylko do przeprowadzania badania poziomu znajomości praw dziecka wśród uczniów, ale także dokonywania ewaluacji podejmowanych działań w tym zakresie.
- Należy także uświadamiać dyrektorom szkół potrzebę powoływania w szkołach Rzeczników Praw Uczniów.
- W roku szkolnym 2019/2020 obniżył się współczynnik zmianowości pracy szkół w stosunku do roku szkolnego 2018/2019 (z 1,19 do 1,15). Ze względu jednak na to że sytuacja wyglądała różnie w zależności od szkoły istnieje potrzeba intensywnej współpracy Kuratorów Oświaty z niektórymi samorządami w kwestii analizy istniejącej sieci szkół w celu wprowadzenia możliwych zmian w tym zakresie, aby poprawić warunki edukacji dzieci.
Źródło: www.sejm.gov.pl