Do Sejmu trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ma na celu likwidację karania płatników składek, którzy popełnili błąd w dokumentach przekazywanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Na podstawie art. 47 ust. 10c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w sytuacji gdy nie nastąpiło przekazanie w terminie przez ZUS składki do otwartego funduszu emerytalnego z powodu nieprzekazania lub przekazania błędnego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia płatnika składek, imiennego raportu miesięcznego, deklaracji rozliczeniowej, dokumentu płatniczego lub zlecenia płatniczego, to Zakład Ubezpieczeń Społecznych wymierza płatnikowi składek lub instytucji obsługującej wpłaty składek dodatkową opłatę. Tę dodatkową opłatę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustala w drodze decyzji i w wysokości ściśle określonej w ustawie, tj. w wysokości odsetek, określonych w przepisie ustawy, od kwoty nieprzekazanej w terminie składki na otwarte fundusze emerytalne, za okres od następnego dnia po upływie terminu określonego w ust. 9 do dnia otrzymania prawidłowych dokumentów. Opłaty nie wymierza się, czyli ZUS nie wystawia decyzji, jeżeli jej wysokość nie przekroczyłaby 2,00 zł.
Według danych pozyskanych w ZUS w 2014 r. zostało wydanych około 12,3 tys. decyzji wymierzających opłatę dodatkową na kwotę ponad 170 tys. zł. Łatwo można obliczyć, że średnia wysokość wymierzonej opłaty dodatkowej, to ok. 14 zł. Szacunkowy koszt wydania jednej decyzji w tym okresie wynosił ponad 57 zł.
Z uzyskanych opłat Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazał na konta ubezpieczonych w OFE opłatę dodatkową w wysokości: 197,5 tys. zł. Projektodawcy proponują w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych uchylenie przepisów art. 47 ust.10c - 10g ustawy, dotyczących dodatkowych opłat wymierzanych przez Zakład płatnikowi składek lub instytucji obsługującej wpłaty składek w sytuacji, w której nie nastąpiło przekazanie przez Zakład składki do otwartego funduszu emerytalnego w terminie z powodu nie przekazania lub przekazania błędnego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia płatnika składek, imiennego raportu miesięcznego, deklaracji rozliczeniowej, dokumentu płatniczego lub zlecenia płatniczego. W opinii projektodawców dodatkowe opłaty, określone w tych przepisach, są zbędnym obciążeniem zarówno dla płatników składek, jak i dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a koszty związane z wymierzaniem tej opłaty są wielokrotnie wyższe, niż pływy do systemu ubezpieczeń społecznych.