Resort infrastruktury odpowiedział na dezyderat sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w sprawie dostępności portu Gdynia. Wiceminister Piotr Stomma potwierdził zapisy Strategii rozwoju transportu do 2020 (z perspektywą do 2030 r.) i dotychczasowe ustalenia. Priorytetem będzie budowa i modernizacja dróg i kolei, a w uzasadnionych przypadkach dróg transportu rzecznego, łączących porty z zapleczem gospodarczym.
Szynami
Opcją alternatywną dla linii Bydgoszcz-Trójmiasto jest droga nr 201 Kościerzyna-Gdynia i 203 Tczew-Kostrzyn. Obecnie w większej części są to linie jednotorowe, wykorzystywane w ruchu regionalnym, o niskiej przepustowości. Trwają prace przygotowawcze do inwestycji, które mają te linie zmodernizować. Gotowe jest studium wykonalności dla modernizacji linii, trwają prace nad dokumentacją techniczną. Priorytetem jest elektryfikacja drogi 201. Przedsięwzięcie znajduje się na liście podstawowej do sfinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Szanowany koszt, to 1,7 mld zł. Ogłoszenie przetargu planowane jest na drugi kwartał 2017 r. Zmodernizowana ma zostać również infrastruktura stacji Gdynia Port. To przedsięwzięcia znajduje się na liście podstawowej do sfinansowania z programu „Łącząc Europę” (CEF), o jego dofinansowanie ubiega spółka PKP PLK. Wartość projektu to 760 mln zł.
Drogami
Dostępność samochodową gdyńskiego portu mają zapewnić odcinki tzw. drogi czerwonej i północnej obwodnicy Trójmiasta. Oprócz tego także przebudowa układu dróg krajowych w rejonie portu. Tak wybudowany układ miałby dochodzić do węzła Morska w ciągu drogi ekspresowej S7. Inwestorem przedsięwzięcia ma być samorząd Gdyni, ponieważ jest zarządcą dróg krajowych w granicach miasta. Natomiast ministerstwo ma wspierać samorząd w staraniach o pozyskanie dofinansowania z programów CEF i POIŚ. Takie uzgodnienia zapisano w liście intencyjnym, podpisanym przez przedstawicieli obu stron w październiku 2015 r., które obecny rząd uważa za obowiązujące.