Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało Informację na temat: Rola i znaczenia doskonalenia nauczycieli w systemie polskiej edukacji. Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z kuratoriami oświaty.
Niniejsza prezentacja została zaprezentowana podczas posiedzenia sejmowej Podkomisji ds. jakości kształcenia i wychowania.
W pierwszej części informacji omówiono organizację systemu doskonalenia nauczycieli, zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli, które zaistniały w ostatnich latach, działania wspierające zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli, zasady kształcenia nauczycieli realizowane przez placówki doskonalenia nauczycieli a także kwestię akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli.
W części drugiej odniesiono się do współpracy jednostek samorządu terytorialnego z kuratoriami oświaty w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli. Wskazano na obowiązki samorządów w tym zakresie tzn.:
- wyodrębnianie w swoich budżetach środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli. W roku 2015 w budżetach organów prowadzących szkoły mogło być wyodrębnionych nie więcej niż 398 858 109 zł, ale nie mniej niż 199 429 055 zł;
- opracowywanie planów dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli na każdy rok budżetowy;
- organizacja na swoim terenie doradztwa metodycznego dla nauczycieli. Jak wskazano w informacji od 2000 r. liczba doradców metodycznych systematycznie spada. W 2015 r. zadania doradcy na terenie kraju realizowało 905 nauczycieli.
Projektowane działania na rzecz systemu doskonalenia nauczycieli
Do najważniejszych działań na rzecz zmian w systemie doskonalenia nauczycieli Ministerstwo Edukacji Narodowej zaliczyło:
- zobowiązanie placówek doskonalenia nauczycieli poprzez istniejące mechanizmy prawne do podjęcia zagadnień dotyczących podniesienia kompetencji nauczycieli w zakresie kształtowania u uczniów kompetencji niezbędnych na rynku pracy, kulturowych i matematycznych;
- realizacje projektów finansowanych z EFS w zakresie wspomagania szkół w rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów, niezbędnych do poruszania się na rynku pracy;
- określenie w przepisach prawa, obowiązkowego, minimalnego, rocznego wymiaru doskonalenia każdego nauczyciela;
- podjęcie działań służących koordynacji doradztwa metodycznego – jego bardziej równomiernemu rozkładowi terytorialnemu i przedmiotowemu – wykorzystanie w tym celu między innymi sieci współpracy;
- przegląd warunków akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli.