Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Mniejsza akcyza na silniki powyżej 2.000 cm3?

Mniejsza akcyza na silniki powyżej 2.000 cm3? fotolia.pl

Senat rozpoczął pracę nad inicjatywą ustawodawczą w zakresie zmiany ustawy o podatku akcyzowym. Projekt ma zmienić obecną sytuację w której samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2.000 cm3 opodatkowane są stawką akcyzy w wysokości 18,6% podstawy opodatkowania. Zmiana zakłada obniżenie stawki akcyzy do 4,6% podstawy opodatkowania. 

Wartość ówcześnie przyjmowanej stawki akcyzowej miała swoje uzasadnienie. Wspierała krajową produkcję lub montaż samochodów małolitrażowych wysokością stawki, zniechęcając do sprowadzania samochodów o pojemności silnika powyżej 2.000 centymetrów sześciennych. Była również uzasadniana dążeniem do poprawy stanu jakości środowiska naturalnego. Jak można przeczytać w uzasadnieniu, zastosowano wątpliwą technicznie teorię, że mniejszy silnik to mniejsze zanieczyszczenie środowiska naturalnego. 

Zdaniem projektodawców powody te zostały w obecnej chwili zmarginalizowane. Po pierwsze w Polsce produkcja aut jest na niskim poziomie. Argument mniejszej pojemności silnika, bez jego rozdziału na silniki spalinowe benzynowe (niska szkodliwość dla środowiska) oraz silniki diesla (wysokie oddziaływanie na środowisko) jest technicznie chybiony. Obniżone oddziaływanie silnika (zwłaszcza diesla) na środowisko naturalne jest obecnie uzależnione od jego cech konstrukcyjnych (rodzaju filtracji i dopalania spalin, utylizacja spalin płynami AdBlue itp.) Niewielki wzrost pojemności znajdujący techniczne uzasadnienie (silnik mercedesa diesel CDI 2100 cm 3) powoduje jego słabą na Polskim rynku atrakcyjność nie z uwagi na jakość (to bardzo dopracowana ekologicznie i energooszczędna konstrukcja), lecz z uwagi na sztucznie zwiększaną wartość akcyzy. 

Obniżenie wartości podatku akcyzowego pozwoli obywatelom na swobodniejszy dostęp do pojazdów oferowanych na rynkach europejskich. Obowiązujące obecnie obostrzenie w postacie wysokiej stawki dla wybranej grupy pojazdów nie ma uzasadnienia i jest jedną z wielu przykrych przeszkód stawianych przed obywatelami przez Państwo Polskie. 

Pt., 1 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk