Na posiedzeniu sejmowych połączonych Komisji – Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło informację na temat działań na rzecz cyfryzacji edukacji w latach 2014 – 2020 w rozumieniu nowej perspektywy finansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Panią Ewę Dudek, podsekretarza stanu w MEN, sposób i zasady finansowania cyfryzacji edukacji jest podzielony na dwa nurty – centralny (PO WER) i regionalny, złożony z 16 programów operacyjnych. Działania związane z cyfryzacją, które planowane są do realizacji z poszczególnych regionach podlegają wytycznym w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji. 2 czerwca 2015 roku wytyczne te zostały zatwierdzone przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju.
Działania centralne
W ramach nurtu tzw. „centralnego” planowane są dwa główne działania dedykowane cyfryzacji edukacji wprost, tj. tworzenie e-podręczników oraz rozwijanie e-zasobów zarówno w odniesieniu do kształcenia ogólnego, jak i do kształcenia w zawodach. Zaplanowano łącznie 150 e-podręczników do kształcenia zawodowego i 14 podręczników do kształcenia ogólnego, które będą uzupełniały ofertę realizowaną w ramach kończącej się obecnie perspektywy.
Ponadto, przewidziane jest przygotowanie ośrodków szkolenia, będących późniejszym wsparciem dla cyfryzacji edukacji regionów (szkolenia i kursy dla trenerów, nauczycieli).
Poziom regionalny
W wytycznych dla regionalnych programów operacyjnych podkreślono kilka aspektów. Najistotniejszym jest, by interwencja była skierowana do szkół i placówek, które osiągają najsłabsze wyniki edukacyjne. Warto wskazać, że to instytucja zarządzająca określi kryteria oceny placówek, zakres danych niezbędnych do oceny.
Jak wskazała przedstawicielka MEN, interwencja może być nakierowana na wyposażenie placówek w sprzęt i pomoce dydaktyczne, infrastrukturę sieciową, podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycieli wszystkich przedmiotów w zakresie korzystania z narzędzi w procesie nauczania, jak również kształtowanie i podnoszenie kompetencji cyfrowych uczniów lub słuchaczy oraz rozwijanie umiejętności programowania wśród uczniów. Oczywiście każda interwencja musi zostać poprzedzona diagnozą potrzeb danej jednostki (szkoły) w poszczególnych obszarach.
W ramach pomocy w zakresie informatyzacji dopuszczana jest „drobna adaptacja” pomieszczeń i okablowanie, osieciowanie szkoły.
Wytyczne zawierają również wymogi w zakresie utrzymania projektu. Dla zapewnienia trwałości konieczne będzie m.ni. zapewnienie dostępu do łącza internetowego w placówce oraz wykorzystywanie zasobu sprzętowego w ściśle określony sposób oraz prowadzenie zajęć z wykorzystaniem zakupionego sprzętu na podstawie dostępnych scenariuszy.
W ramach projektu szczególne miejsce zarezerwowano dla przygotowania nauczycieli do prowadzenia lekcji z wykorzystaniem cyfryzacji. Przewidziano w tym zakresie szeroki wybór sposobów dokształcania - szkolenia, studia podyplomowe, sieci nauczycielskie.