Sukcesem Związku Powiatów Polskich zakończyło się podzielone na dwa dni posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Komisja pracowała nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, do którego ZPP zgłosił szereg uwag. Niemalże wszystkie uwagi zostały uwzględnione.
Ogólna koncepcja nowelizacji dotyczy ułatwienia wejścia i utrzymania się na rynku pracy osób poniżej 30 roku życia, ze szczególnym uwzględnieniem jakości pracy. Jak czytamy w uzasadnieniu, nie chodzi jednak, by osoby młode podejmowały jakąkolwiek pracę, lecz by była to praca, która aktualnie da im możliwość godnego życia i rozwoju, jak również w razie konieczności korzystania w pełnym zakresie z nieodpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej, zaś w perspektywie umożliwi nabycie uprawnień emerytalnych.
Głównym narzędziem ww. aktywizacji ma być możliwość refundacji pracodawcy części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 12 miesięcy za zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy „młodego bezrobotnego”. W tym celu zawierane będą umowy pomiędzy starostami a osobami chcącymi zatrudnić bezrobotnego.
Prace Komisji
Pierwszego dnia posiedzenia, posłowie dyskutowali nad ideą wprowadzenia ustawy. Podnoszono fakt, że w aktualnie obowiązującym porządku prawnym są już przewidziane rozwiązania aktywizujące grupę „młodych bezrobotnych” a wprowadzenie nowelizacji niepotrzebnie mnoży byty.
Gorącą debatę wzbudziły uwagi, które zaprezentowała przedstawicielka ZPP. Ze względu na dobrowolność stosowania dofinansowania (umowa) oraz niebagatelną kwotę przeznaczoną na realizację przedmiotowej ustawy z Funduszu Pracy, Związkowi Powiatów Polskich zależało na urealnieniu i udoskonaleniu projektu.
Szczegółowo rozważano zwłaszcza propozycję uelastycznienia czasu, na jaki ma zostać zawarta umowa objęta dofinansowaniem. W miejsce zaproponowanej przez MPiPS koncepcji „sztywnego” wskazania okresu 12 miesięcy, ZPP postulowało wprowadzenie „widełek” czasowych po to, by pracodawca miał możliwość realnej oceny ryzyka (zwłaszcza finansowego) związanego z zatrudnieniem nowego pracownika. Należy bowiem zauważyć, że nowelizacja przewiduje refundację jedynie części kosztów zatrudnienia pracownika – w pozostałym zakresie odpowiedzialność spoczywa na pracodawcy. Mało tego, pracodawca będzie zobowiązany do zatrudniania tego pracownika przez dodatkowy rok, bez żadnej refundacji. Wprowadzenie możliwości wyboru okresu zatrudnienia zachęciłoby pracodawców do korzystania z tej formy wsparcia.
Członkowie Komisji wymieniali argumenty dotyczące zgłoszonych propozycji, co pochłonęło cały czas przeznaczony na posiedzenie Komisji w tym dniu. Przewodnicząca postanowiła przerwać posiedzenie.
Następnego dnia, w posiedzeniu wzięło udział dwóch przedstawicieli ZPP. Po rozpoczęciu prac, jeden z nich podtrzymał uwagę, która miała na celu rozszerzenie kręgu beneficjentów, tej nowej formy pomocowej. Uwaga odnosiła się do zmniejszenia czasu na jaki ma być zatrudniany pracownik już po okresie dofinansowania. Uelastycznienie tego czasu, a zarazem skorelowanie go z czasem i warunkami na jakich udzielana jest dotacja, zdaniem ZPP przyczyniło, by się do lepszej realizacji celu ustawy oraz byłoby z korzyścią dla pracowników i przedsiębiorców. Niestety posłowie stwierdzi, że z takiej formy pomocy, skorzystają tylko przedsiębiorcy, którzy zatrudnią pracownika przez kolejne 12 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy.
Natomiast pozostałe uwagi, które Związek miał w stosunku do tej ustawy zostały uwzględnione przez wnioskodawców, czyli Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. W tym rozszerzenie możliwości wypowiadania umowy ze strony pracodawcy, nie tylko z powodu zwolnienia dyscyplinarnego takiego pracownika. Wykreślono całkowicie odniesienie do pierwszej pracy absolwentów szkół i szkół wyższych, jak postulował Związek. Takie zawężenie może spowodować nieobjęcie tym programem osób, które przez jakiś tylko czas np. w wakacje wykonywały prace sezonowe. Dzięki temu znacznie poszerzy się krąg beneficjentów. Zmieniły się zapisy dotyczące zwrotu środków, z powodu nie znalezienia odpowiedniego kandydata przez urząd pracy na zwolnione miejsce z dużą korzyścią w tym dla pracodawców. Chociaż nie wszystkie uwagi natury finansowej zostały uwzględnione, to projekt przybrał dużo korzystniejszą formę niż wyglądał pierwotnie. Wspólna praca zarówno osób opiniujących projekt jak i głosy na posiedzeniach w obu dniach przyniosły zadowalające efekty w postaci urealnienia mechanizmu tej formy wsparcia. Całość posiedzenie podsumował Pan Dyrektor Biura Pan Rudolf Borusiewicz, który podziękował za uwzględnienie uwag Związku Powiatów Polskich i powiedział, że wszystkie uwagi zgłaszane były w celu dostosowania projektu i poprawy jego efektywności w działaniu.