Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Słów kilka o informatyzacji administracji publicznej

Słów kilka o informatyzacji administracji publicznej fotolia.pl

Zwiększenie efektywności instytucji publicznych, poprawa komunikacji z obywatelem, wprowadzenie jednolitych zasad administracji. Tak wygląda przyszłość polskiej informatyzacji oczami resortu administracji.

Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Administracji i Cyfryzacji, które odbyło się 14 maja Bogdan Dombrowski, podsekretarz stanu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji opowiadał o aktualnym stanie i perspektywach administracji publicznej.

Dobre wyniki

W skrócie, resort administracji i cyfryzacji jest zadowolony z wyników. Dokonał oceny stanu informatyzacji przede wszystkim w oparciu o opracowanie Głównego Urzędu Statystycznego w obszarze Nauka i technika – Społeczeństwo informacyjne pod nazwą „Wykorzystanie technologii –(tele) komunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych”. Z danych tych wynika, że z e-administracji w ubiegłym roku korzystało 88% przedsiębiorstw. Przy czym taka formę kontaktu z administracją publiczną stosowały prawie wszystkie firmy duże i średnie. Natomiast odsetek osób korzystających z e-administracji wyniósł 27%, a głównym celem było wyszukiwanie informacji na stronach administracji publicznej.

Ponadto, jak wyjaśniał minister Dombrowski, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji prowadzi też dwa dodatkowe badania pogłębione. Pierwsze z nich to badanie: „Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce”. Z niego też wynika, że 75 % urzędów wymaga od aplikujących na stanowiska merytoryczne posiadania kompetencji informatycznych. A 42 % badanych urzędów korzysta z systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD), lecz tylko dla 7 % podmiotów EZD jest podstawowym sposobem dokumentowania przebiegu załatwiania spraw.

Drugim pogłębionym badaniem prowadzonym przez MAC jest „e-administracja w oczach internautów”. Z tego raportu z rok 2014 płynie z kolei wniosek, że wzrasta liczba osób, które próbują sprawy urzędowe załatwiać przez internet. Wyniki badań pokazują też, że coraz bardziej rozpoznawalna jest platforma ePUAP oraz profil zaufany ePUAP. W obu przypadkach odsetki rozpoznających je respondentów wzrosły o 8-9 punktów procentowych.

Ponadto, jak przypomniał Bogdan Dombrowski, MAC wydaje cykliczną publikację „Społeczeństwo informacyjne w liczbach” omawiającą najważniejsze dane statystyczne obrazujące rozwój cyfrowy społeczeństwa, gospodarki opartej na wiedzy i elektronicznej administracji w Polsce.

Plany do 2020 r.

Jeśli chodzi o kierunki rozwoju informatyzacji administracji, to jak wyjaśnia MAC, zostały one nakreślone zarówno w Strategii Rozwoju Kraju 2020 r. , jak i Strategii Sprawne Państwo i są realizowane w ramach Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa do 2020 r. przyjętego przez rząd 8 stycznia 2014 r.

Strategia Rozwoju Kraju 2020 r. zakłada m.in. zwiększenie efektywności instytucji publicznych, poprawa komunikacji z obywatelem, wprowadzenie jednolitych zasad e – administracji. Strategia Sprawne Państwo 2020 zakłada natomiast, że w modelu państwa optimum nie wystarczy już działać dla obywateli, ale należy już znaleźć sposób na działanie razem z nimi. Można tego dokonać przez poprawę jakości usług administracji publicznej – rządowej i samorządowej. Procesy administracji należy widzieć w różnych perspektywach czasowych – krótkoterminowej, średnio- i długookresowej.

Minister Dombrowski przypomniał też z dumą, że w nowej perspektywie finansowej Polska opracowała i uruchomiła unikalny w skali Unii Europejskiej program operacyjny ukierunkowany na cyfryzację kraju pod nazwą „Polska Cyfrowa”. Łączna wartość programu to 2,2 mld euro, z czego prawie połowę przeznaczono na kontynuację informatyzacji administracji.

Liczy się głos środowiska

Podczas posiedzenia głos zabrał Wojciech Warski, minister ds. zagranicznej promocji przedsiębiorców w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC. - Z wykonania tych strategii nikt, nikogo nie rozlicza. Nie są stawiane konkretne cele. Skutkiem tego mnóstwo projektów jest rozmytych co do czasu wykonania. Zbyt wiele się nie udaje - mówił. - Ja jako informatyk z zawodu mam pewną pokorę wobec tematu i od razu powiem, że nigdy nie jest tak, że sto procent projektów informatycznych się udaje. Takich cudów po prostu nie ma. Natomiast stopień opóźnień, jaki notuje administracja publiczna w wykonaniu projektów, skala niepowodzeń budzi zastrzeżenia – kontynuował. Wojciech Warski wyjawił, że tzw. środowisko nie jest zadowolone z poziomu informatyzacji w Polsce, nie kwestionował przy tym pewnych osiągnięć administracji, za którymi stoją liczby. Pytał jednak ministra Dombrowskiego, czy MAC zna głosy środowiska, a jeśli tak, to czy w związku z tym planuje zmianę organizacji pracy, kompetencji - Czy są jakieś działania zmierzające do ich uwzględnienia? – pytał.

- Mamy stały kontakt ze środowiskiem, w tym izb telekomunikacyjnych . Jest stała konsultacja resortu z partnerem społecznym i gospodarczym– zapewnił Dombrowski.

Pt., 15 Mj. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska