Sejmowa Komisja Infrastruktury wniosła projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Jest on odzwierciedleniem przyjętych wcześniej przez rząd założeń. Deklarowanym celem nowelizacji jest usprawnienie procesu inwestycyjnego.
Przedłożony przez sejmową Komisję Infrastruktury projekt jest kolejną zmianą ustawy o transporcie kolejowym z 2003 r, zgłoszoną w dość krótkim czasie od ostatnich poprawek tej ustawy. Nowelizacja z 24.04.2014 (Dz. U. z 2014 r. poz. 644) wprowadzała m.in. możliwość finansowania kosztów utrzymania infrastruktury kolejowej nie tylko przez zarządcę, ale także przez jednostki samorządu terytorialnego oraz z innych źródeł, w tym z budżetu państwa. Rezultatem nowelizacji z 30.05.2014 (Dz. U. z 2014 poz. 962) jest rozstrzygniecie, iż przy wydawaniu decyzji administracyjnych na podstawie przepisów ustawy o transporcie kolejowym, organy wydające te decyzje nie stosują przepisów o zagospodarowaniu przestrzennym, co oznacza, że postanowienia mpzp nie są dla tych organów wiążące.
Kierunek wyznaczył rząd
W lipcu br. Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowane przez resort infrastruktury. Wcześniej zostały one pozytywnie zaopiniowane przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Założenia przedstawliśmy Państwu w osobnym artykule: http://wartowiedziec.org/index.php/transport/aktualnosci-i-ekonomia/21736-zaoenia-do-nowelizacji-prawa-kolejowego .
Aktualny projekt Komisji Infrastruktury wprowadza powyższe założenia rządowe. Wyposaża JST w uprawnienia inwestora, w tym w możliość wydania przez wojewodę decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej także na wniosek JST (oprócz PLK), nabywanie nieruchomości oraz opiniowanie wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej przez zarządcę drogi publicznej, co istotne będzie w przypadku przechodzenia praw do ww. dróg i obiektów inżynierskich.
Jednocześnie projekt wprowadza udogodnienia dla inwestora, nakładając obowiązki (w tym ograniczenia) na właścicieli nieruchomości (czyli także JST) oraz zarządców dróg publicznych (także JST):
- możliwość korzystania przez podmioty realizujące inwestycję z nieruchomości niezbędnych do dokonywania przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej na czas realizacji i eksploatacji inwestycji, bez konieczności ich podziału i wywłaszczania na rzecz Skarbu Państwa lub JST,
- możliwość wywłaszczania nieruchomości pod wiadukty i drogi równoległe bezpośrednio na zarządcę drogi (JST lub SP),
- możliwość czasowego ograniczenia korzystania z nieruchomości (oznaczone w decyzji lokalizacyjnej) przez właściciela lub użytkownika wieczystego oraz każdorazowego jej udostępniania na rzecz podmiotu realizującego inwestycję lub ze względu na potrzebę konserwacji lub usuwania awarii – bez uzyskiwania zgody właściciela, choć przy wypłacie odszkodowania za ograniczenia w korzystaniu lub za wyrządzone szkody,
-
możliwość nieodpłatnego zajęcia drogi publicznej przez inwestora, na czas realizacji i eksploatacji inwestycji, choć za porozumieniem stron i ewentualnym odszkodowaniem za szkody.
Autorzy nowelizacji uznali w uzasadnieniu, że w ich ocenie projektowana regulacja nie skutkuje obciążeniem finansowym budżetów JST, ponieważ nie nakłada nowych zadań, a jedynie uproszczenia proceduralne.