W związku z wdrażaniem unijnych wymagań sprawozdawczych w zakresie danych o jakości powietrza na poziomie krajowym opracowany został projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza.
Rozporządzenie określi zakres i sposób przekazywania:
- wyników klasyfikacji stref;
- wyników pomiarów;
- wyników oceny poziomów substancji w powietrzu;
- informacji o stwierdzonych przekroczeniach alarmowych poziomów substancji w powietrzu;
- informacji o uchwaleniu programów ochrony powietrza;
- informacji o uchwaleniu planu działań krótkoterminowych;
- sprawozdania z realizacji programów ochrony powietrza oraz planu działań krótkoterminowych.
Informacje wymienione w pierwszych czterech punktach są zbierane przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, w kolejnych czterech – minister właściwy do spraw ochrony środowiska. Podmiotami zobowiązanymi do złożenia informacji są z kolei: wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska oraz zarządy poszczególnych województw.
Projekt rozporządzenia będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.