Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Interes budżetu ponad Konstytucją

Tytułowy wniosek nasuwa się nieodparcie po posiedzeniu Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych jakie miało miejsce w dniu 15 grudnia. W dwóch najżywiej dyskutowanych punktach porządku obrad podnoszona była kwestia konstytucyjności zaproponowanych rozwiązań, która konsekwentnie spotykała się z kontrargumentem, że zaproponowane rozwiązania są w interesie budżetu…

Najwięcej wątpliwości wzbudził projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Nie ulega wątpliwości, że wobec umiarkowanej skuteczności egzekucji konieczne jest podjęcie działań skuteczność tą podnoszącą. Nie może jednak ulegać wątpliwości, że w sprzeczności z konstytucyjną zasadą demokratycznego państwa prawa i z konstytucyjną ochroną własności jest rozwiązanie, w którym jakiekolwiek rozporządzenie rzeczą ruchomą, z której prowadzona jest egzekucja, jest bezskuteczna wobec organu egzekucyjnego – i to niezależnie od tego czy nabywca wiedział, czy też nie (a nawet mógł nie mieć uzasadnionych podejrzeń) o prowadzonej egzekucji.

Nieco mniejsze wątpliwości, choć i tak istotne wzbudziła skala ułatwień egzekucji z majątku wspólnego (tytuł wykonawczy przeciwko jednemu z małżonków doręczony jednemu współmałżonkowi skutecznie wszczyna egzekucję) – w odpowiedzi zebrani usłyszeli argument, że tak Skarb Państwa, jak i poszczególne jednostki samorządu terytorialnego są pewnym płatnikiem, czego o obywatelach powiedzieć nie można, zatem lepiej jest wyegzekwować coś z nadmiarem i później zwracać, niż odwrotnie…

Projekt ustawy przewiduje rozpatrywanie skarg na czynności egzekucyjne przez… organ egzekucyjny. Jak się dowiedzieliśmy nie jest to wbrew zasadzie nemo iudex in causa sua, gdyż… skargi zazwyczaj dotyczą przecież pracowników organu, a nie piastuna organu, zatem nowy model rozpatrywania skarg umożliwia lepszą kontrolę pracowników. Zgodnie z tą zasadą należałoby zlikwidować Samorządowe Kolegia Odwoławcze, gdyż przecież odwołania od decyzji wydanych w imieniu wójta, mógłby rozpatrywać wójt, który ma przecież możliwość wyciągnięcia sankcji pracowniczych.

Interesującą konstrukcję legislacyjną zaproponowano wobec art. 174 ustawy zawierającego delegację do rozciągnięcia mocą rozporządzenia przepisów ustawy na określone kategorie stanów faktycznych. Przepis ten jest uchylany z dwuletnim vacatio legis, które ma posłużyć do uregulowania materii w odrębnie opracowanej ustawie. Niestety nikt nie był w stanie wyjaśnić dlaczego z uchyleniem tego przepisu nie można poczekać do przepisów końcowych planowanej ustawy… W tej sparwie ostry sprzeciw złożyli przedstwiciele Związku Powiatów Polskich (piszemy o tym szerzej w serwisie głównym Dziennika Warto Wiedzieć).Wobec faktu, iż uelastycznienie przepisów dotyczących egzekucji odbywa się z korzyścią również dla jednostek samorządu terytorialnego ustalono, że ostateczna opinia zostanie wypracowana na posiedzeniu strony samorządowej w przeddzień posiedzenia plenarnego Komisji Wspólnej.

Jednoznacznie negatywna opinia została natomiast wyrażona wobec projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego – mającego zastąpić sławne "rozporządzenie wigilijne". Mimo drobnej zmiany w podstawie prawnej strona samorządowa stoi na stanowisku, że regulowanie w akcie podustawowym  elementów składowych państwowego długu publicznego jest niezgodne z Konstytucją – zwłaszcza wówczas, gdy sprowadza się to do tak oryginalnych rozwiązań jak redefiniowanie pojęcia kredytów i pożyczek.

Pozostałe projekty zostały uzgodnione bez uwag. Były to:

  1. projekt Rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Jak rzadko kiedy strona samorządowa – ustami Skarbnika Katowic – podziękowała stronie rządowej za dobrą współpracę i uwzględnianie zgłaszanych uwag;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów upoważnień do wykonywania kontroli przez Służbę Celną;
  3. projekt rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania postanowień o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosków o wydanie interpretacji ogólnych oraz do wykonywania niektórych czynności związanych ze złożonymi wnioskami;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji ogólnej oraz sposobu uiszczenia opłaty od wniosku.

Zespół przyjął do wiadomości projekt zbiorczej informacji o zaległościach przedsiębiorstw we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych wg stanu na dzień 31 grudnia 2010 roku. Jednocześnie przedstawiciel Związku Miast Polskich zgłosił wniosek o przygotowanie krótkiej informacji, jak zmieniała się skala zaległości w kolejnych latach.

W ramach spraw różnych ustalono listę tematów, które powinny być przedmiotem dyskusji na kolejnych posiedzeniach Zespołu. Znalazły się na niej: problem deficytu jednostek samorządu terytorialnego, problem dodatkowego obciążenia jednostki samorządu terytorialnego kosztami składki rentowej, konsekwencje podniesienia akcyzy na paliwa na koszt realizacji transportu miejskiego.

Śr., 21 Gr. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski