Odpowiedź na tytułowe pytanie przynosi projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie trybu rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania cudzoziemców. Projekt rozporządzenia został pozytywnie zaopiniowany przez Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Rozporządzenie określa:
- tryb rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania cudzoziemców. Co do zasady rejestracji danych w poszczególnych rejestrach dokonuje się wielkimi literami z wyjątkiem uczynionym dla numeru domu, który to może być zapisany małą literą. W rejestrze PESEL rejestracji danych dokonuje się bezpośrednio w trybie teletransmisji;
- tryb przekazywania danych pomiędzy rejestrami mieszkańców a rejestrem PESEL;
- tryb postępowania wyjaśniającego i usuwania niezgodności danych zawartych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców z posiadanymi dokumentami lub stanem faktycznym. Przyjęto zasadę, iż w przypadku braku możliwości usunięcia niezgodności danych w rejestrze PESEL przez organ zgodnie ze swoją właściwością, organ ten wszczyna postępowanie wyjaśniające zakończone uzgodnieniem danych;
- sposób zapisu i gromadzenia w rejestrze PESEL, rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania cudzoziemców danych o imionach i nazwiskach cudzoziemców. Imię (imiona) i nazwisko cudzoziemca urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zapisywane będzie w poszczególnych rejestrach zgodnie z pisownią wynikającą z aktu urodzenia. W pozostałych przypadkach imię (imiona) i nazwisko cudzoziemca zapisywane będzie w pisowni oryginalnej w alfabecie łacińskim, na podstawie danych zawartych w dokumencie podróży lub innym dokumencie potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo.