Resort edukacji przygotował projekt nowego rozporządzenia dotyczącego funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli. Ma ono zastąpić obecnie obowiązujące. To drugi nowy projekt regulacji w zakresie doskonalenia nauczycieli. Niedawno informowaliśmy o innym, dotyczącym form doskonalenia i jego finansowania (tekst dostępny tutaj).
Dlaczego potrzebne były zmiany?
Potrzeba modyfikacji przepisów dotyczących placówek doskonalenia nauczycieli ministerstwo uzasadnia dokonanymi ostatnio zmianami w Prawie oświatowym i Karcie Nauczyciela. Publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia zostały zobowiązane do posiadania odpowiedniej akredytacji. Kuratorzy oświaty otrzymali nowe zadania. Zmieniony został sposób finansowania doradztwa metodycznego. Minister zdrowia otrzymał prawo prowadzenia swoich placówek doskonalenia.
Co nowego?
Kwestie, które uregulowano w projekcie odmiennie niż dotychczas, to m.in.: warunki tworzenia i likwidacji placówek doskonalenia, warunki i tryb powierzania zadań doradcy metodycznego, obowiązkowe zadania placówek publicznych (ministerialnych i samorządowych), wymagania dla dyrektora publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. Poza tym dodane zostały zupełnie nowe przepisy określające zadania publicznych placówek doskonalenia prowadzonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
Zakres obowiązkowych zadań samorządowych placówek powiększono o prowadzenie doskonalenia zawodowego dla: dyrektorów szkół i placówek, którym po raz pierwszy powierzono to stanowisko; dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą; nauczycieli rozpoczynających po raz pierwszy pracę zawodową; nauczycieli pełniących funkcje opiekunów stażu w zakresie opieki nad nauczycielami stażystami oraz opracowywania projektu oceny ich pracy za okres stażu.
Według nowych przepisów dyrektorem placówki doskonalenia nauczycieli może być nauczyciel, który ukończył studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, a nie jak dotychczas - studia magisterskie. Ta zmiana dotyczy również dyrektora, który nie jest nauczycielem, i specjalistów zatrudnionych w publicznych placówkach doskonalenia nauczycieli. Ponadto zastąpiono dwa warunki do zajmowania stanowiska dyrektora publicznej placówki doskonalenia (posiadania co najmniej dobrej oceny pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku) jednym warunkiem: posiadania co najmniej bardzo dobrej oceny pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy. Wprowadzono jednak przepisy przejściowe. Po pierwsze, umożliwiają one dyrektorom spełniającym dotychczasowe wymogi zajmowanie stanowiska do końca okresu, na jaki zostało ono powierzone. Po drugie, umożliwiają ubieganie się o stanowisko dyrektora nauczycielom, którzy w okresie ostatnich pięciu lat pracy przed przystąpieniem do konkursu przeprowadzanego od dnia wejścia w życie nowego rozporządzenia - otrzymali dobrą ocenę pracy na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 września 2018 r.