Projekt ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wprowadza zmiany także w zakresie finansowania świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
Zmiany w tym zakresie dotyczą wysokości wkładu własnego gminy, ponieważ wkład własny wnoszony przez gminy w rozumieniu przepisów o finansach publicznych stanowi duży problem związany z niewykorzystaniem całej kwoty dotacji przeznaczonej na stypendia i zasiłki szkolne przez gminy, zwłaszcza w gminach biednych. W stosunku do obecnie obowiązujących regulacji w projekcie ustawy wprowadza się przepisy uzależniające wysokość wkładu własnego gminy od jej pozycji finansowej (wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie).
W przypadku gminy, w której wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie, jest równy lub niższy od 40% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin, wkład własny gminy będzie wynosił 5%. W przypadku gminy, w której wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie, jest wyższy od 40% i równy lub niższy od 75% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin, wkład własny gminy będzie wynosił 10%.
Ma to zwiększyć możliwość udzielania stypendiów i zasiłków szkolnych w gminach biednych i średniozamożnych
W przypadku pozostałych gmin, tj. gmin, w których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca przekracza 75% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin, wkład własny będzie stanowił, tak jak obecnie 20%.