Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obradował Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Regionalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska

Odbyte w dniu 13 czerwca br. kolejne posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Regionalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska było wyjątkowe – z tego względu, iż w regularnej części poświęconej zaopiniowaniu bieżących projektów nie było wiele pozycji; zupełnie inaczej przedstawiały się sprawy różne, które zawierały niemałą liczbę spraw przekazanych z wcześniejszych posiedzeń.

Największą dyskusję wzbudził projekt stanowiska Rządu wobec dezyderatu nr 36 Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji w spawie nowelizacji przepisów prawnych dotyczących oświetlenia ulic. Komisja „Przyjazne Państwo" wniosła bowiem o rozważenie możliwości dokonania zmian w zasadach dotyczących ponoszenia kosztów oświetlenia ulicznego. Z drobnymi wyjątkami (dla autostrad i dróg ekspresowych), koszty te ponoszą gminy niezależnie od tego kto jest zarządcą drogi. Jednocześnie właścicielem poszczególnych linii oświetlenia ulicznego są zazwyczaj poszczególne zakłady energetyczne – co prowadzi do jawnego konfliktu interesów. W interesie gminy jest bowiem przeprowadzenie modernizacji linii oświetlenia pod kątem energooszczędności; w interesie zakładu energetycznego – by poszczególne punkty świetlne zużywały jak najwięcej energii. W swoim stanowisku rząd wskazał, że kwestie ewentualnych zmian legislacyjnych należy pozostawić do rozstrzygnięcia na etapie prac nad nowym Prawem energetycznym; jednocześnie jednak stwierdził, iż... nie widzi możliwości żadnych zmian. Strona samorządowa wskazała, że jest zwolenniczką rozwiązań systemowych – tym samym rozważenie podniesionych zagadnień w ramach prac nad Prawem energetycznym jest uzasadnione. Trudno jest jednak a priori wykluczać zmiany. Z tą uwagą stanowisko rządu zostało zaopiniowane pozytywnie.

W ramach regularnej części bez uwag – a właściwie to nawet bez większej dyskusji – zostały zaopiniowane:

  1. projekt aktualizacji Wytycznych w zakresie kontroli realizacji PO Infrastruktura i Środowisko;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie ochrony gatunkowej roślin;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach  Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na rozwój instrumentów inżynierii finansowej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013,

    a ponadto w ramach spraw różnych przekazanych z wcześniejszych posiedzeń:
     
  5. projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw,
  6. projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie analiz spółki przeprowadzonych przez zaoferowanie do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa, przy czym w tym przypadku stanowisko Zespołu jest wiążące dla całej Komisji Wspólnej.

W ramach spraw różnych przewidziane były dwa dalsze projekty:

  1. projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz niektórych innych ustaw – wobec niezakończonego procesu zbierania i rozpatrywania uwag – został przeniesiony na kolejne posiedzenie Zespołu;
  2. projekt ten budzi liczne kontrowersje; choć został w kilku miejscach poprawiony dalej budzi wątpliwości – najlepszym na to dowodem jest nieuzgodnienie projektu z Ministerstwem Infrastruktury. W tej sytuacji strona samorządowa wniosła o przekazanie jej do dnia posiedzenia plenarnego Komisji Wspólnej protokołu rozbieżności z uzgodnień międzyresortowych oraz rozważenie czy projekt nie wymaga podzielenia w ten sposób by wyodrębnić pakiet związany z uregulowaniem sytuacji obecnej i odniesieniem się do przyszłych inwestycji. Ostateczna decyzja zostanie podjęta na posiedzeniu plenarnym.

W ramach spraw różnych przedstawiciel Związku Powiatów Polskich podniósł problem konsekwencji wprowadzenia nowego systemu opłat drogowych począwszy od 1 lipca br. Na wykazie dróg objętych tym systemem znalazły się bowiem takie drogi, po których jest organizowany publiczny transport zbiorowy o charakterze miejskim (aglomeracyjnym). Przejazd każdego kursu po płatnym odcinku dróg wiąże się z koniecznością uiszczenia odpowiedniej opłaty, co w istotny sposób wpływa na koszt realizacji transportu. Ustalono, że Ministerstwo Infrastruktury przeanalizuje podniesiony problem.

Czw., 23 Czrw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: