Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe formy doskonalenia nauczycieli

Nowe formy doskonalenia nauczycieli fotolia.pl

Projektowane zmiany w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków są związane ze zmianami w systemie doskonalenia nauczycieli.

Zmiany te obejmują m.in. wprowadzenie nowych form doskonalenia nauczycieli:

1)    wspomagania szkół i placówek, rozumianego jako zaplanowane działania realizowane bezpośrednio w szkole lub placówce;

2)    sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, w ramach których możliwe jest organizowanie doskonalenia w różnych formach obejmujących zarówno spotkania z udziałem zewnętrznych ekspertów (np. wykłady, warsztaty, konsultacje grupowe), jak i wszelkie formy inicjowane przez organizatora i prowadzącego sieć (np. organizowanie lekcji pokazowych, omawianie dobrych praktyk, wspólne poszukiwanie optymalnych rozwiązań bieżących problemów dydaktycznych i wychowawczych).

Wymienione, nowe formy doskonalenia nauczycieli, zostały uwzględnione w przepisach dotyczących placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, oraz bibliotek pedagogicznych, w taki sposób, aby umożliwić ww. jednostkom realizację wspomagania szkół od dnia wejścia w życie zmian tych przepisów, a zadaniem obowiązkowym ustanowić je od dnia 1 stycznia 2016 r.

Celem zmian proponowanych w przedmiotowym projekcie rozporządzenia jest:

1)    dostosowanie listy form doskonalenia nauczycieli, które mogą być dofinansowywane ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, do zmian w zakresie doskonalenia nauczycieli wprowadzonych w przepisach dotyczących placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych oraz bibliotek pedagogicznych (efektem zmiany będzie możliwość dofinansowywania z tych środków organizowania i prowadzenia nowych form doskonalenia nauczycieli, tj. wspomagania szkół i placówek ,a także  sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkól i placówek);

2)    zmiana kryteriów przyznawania środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, z których najważniejszym jest kryterium zaspokajania zdiagnozowanych potrzeb szkoły.

W projekcie zaproponowano następujące zmiany:

  • odstąpienie od uwzględniania przy podziale pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów środków na wsparcie na obszarze województwa doskonalenia zawodowego nauczycieli;
  • dodanie form doskonalenia nauczycieli, które mogą być dofinansowywane ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły i placówki na dofinansowanie doskonalenia nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach;
  • dookreślenie, jakie koszty mogą być finansowane w ramach realizacji ww. form doskonalenia nauczycieli. Zgodnie z projektowanym przepisem, koszty te będą obejmować koszty podróży służbowych, w tym koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli i specjalistów, którzy organizują i prowadzą daną formę doskonalenia, a także koszty wynagrodzenia nauczycieli i specjalistów, którzy nie są zatrudniani w publicznej placówce doskonalenia nauczycieli lub poradni psychologiczno-pedagogicznej albo bibliotece pedagogicznej organizującej daną formę doskonalenia (wynagrodzenie nauczycieli za pracę przy organizowaniu lub prowadzeniu danej formy doskonalenia nie może być finansowane z tych środków, w przypadku gdy jest ona organizowana lub prowadzona przez placówkę zatrudniającą tego nauczyciela lub specjalistę; osoby te wykonują bowiem swoje zadania w ramach stosunku pracy). Ponadto ze środków tych możliwe będzie finansowanie kosztów zakwaterowania i wyżywienia uczestników form doskonalenia.
  • uchylono przepis który określał konieczność uwzględniania przy przeznaczaniu środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów i w budżecie Ministra Edukacji Narodowej: kwalifikacji nauczycieli oraz zgłaszanych przez nauczycieli potrzeb w zakresie ich uzupełniania i podnoszenia, oceny przydatności form doskonalenia zawodowego nauczycieli w pracy nauczycieli oraz zadań związanych z realizacją polityki oświatowej państwa.  

Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Będzie ono przedmiotem obrad wrześniowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.

Pt., 18 Wrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka