Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Monotematyczne obrady Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego

W dniu 21 kwietnia br. odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego poświęcone zaopiniowaniu projektu ustawy o centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców.

Projekt wzmiankowanej ustawy – niezależnie od jego dalszego losu – można uznać za sukces administracji rządowej. Jak poinformowali jego autorzy okazał się on jednym z tych nielicznych projektów, których przygotowanie nastąpiło szybciej niż przewidywały plany legislacyjne. W konsekwencji nowy model CEP i CEK może zostać uchwalony jeszcze w bieżącej kadencji parlamentu, pomimo że pierwotne szacunki nie dawały na to szans.

Sama krótka charakterystyka – interesującego skądinąd projektu – została zamieszczona jako odrębny artykuł. Tutaj zatem przytaczamy jedynie najistotniejsze wątki z toczącej się na Zespole dyskusji. I tak:

  • w pełni uznając wygodę płynącą dla obywateli ze zwolnienia z obowiązku posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego w czasie jazdy wskazano na konieczność rozstrzygnięcia sposobu postępowania w odniesieniu do pojazdów będących własnością podmiotów trzecich. W takim bowiem przypadku sprawdzenie przez kontrolującą pojazd policję wpisu do CEP nie pozwoli przesądzić o uprawnieniu danej osoby do prowadzenia konkretnego samochodu. Nie jest to przypadek akademicki – własnością osoby trzeciej są przecież wszystkie samochody służbowe, samochody będące przedmiotem leasingu czy przewłaszczenia, itd.;
  • zasugerowano konieczność ponownego przemyślenia relacji pomiędzy administracją powiatową dokonującą rejestracji pojazdu, a administracją celną i podatkową. Ta pierwsza bowiem została obciążona obowiązkiem weryfikacji zrealizowania przez osobę rejestrującą pojazd wszystkich obowiązków celno-podatkowych. W sytuacji sprawnego działania CEP stanie się to zbędne, gdyż właściwe organy będą same mogły powziąć odpowiednią wiedzę w oparciu o treść danych w rejestrach publicznych. Do rozważenia pozostaje również możliwość zarejestrowania samochodu od razu w urzędzie celnym. Zagadnienia te mają być przedmiotem spotkania roboczego po świętach;
  • zasygnalizowano konieczność pełniejszego wskazania skutków finansowych przyjęcia ustawy dla administracji samorządowej;
  • rozważono zasadność udostępnienia poprzez ePUAP możliwości ustalenia terminu kolejnego badania technicznego pojazdu przez właściciela pojazdu. Usługa taka może być niezbędna w sytuacji rezygnacji z zamieszczania w dowodzie rejestracyjnym pojazdu adnotacji o terminie kolejnego badania technicznego.

Projekt został ostatecznie pozytywnie zaopiniowany z zastrzeżeniem, że strona samorządowa będzie na bieżąco otrzymywać kolejne wersje projektu, jak również będzie miała możliwość zgłaszania ewentualnych uwag na etapie prac parlamentarnych.

W wolnych wnioskach ustalono ponowne podniesienie na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej kwestii rekompensaty przez Skarb Państwa dochodów utraconych w związku z zawinioną przez Ministerstwo Infrastruktury koniecznością zwrotu nadpłat za wydane karty pojazdu.

Czw., 21 Kw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski