Na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska opiniowany będzie projekt zmian w ustawie o systemie tachografów cyfrowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Projekt w swoim założeniu ma dostosować system prawny w tym zakresie do nowych regulacji rozporządzenia 165/2014 (UE).
Założenia ustawy mają zapewnić jednolite warunki, by proces homologacji danego typu urządzenia rejestrującego, czy wzoru wykresówki lub kart do tachografu był usystematyzowany we wszystkich krajach, celem lepszej kontroli.
Zmiany w ustawie o systemie tachografów cyfrowych obejmą definicję określeń ustawowych i homologacji podmiotów wykonujących działalność w zakresie kontroli, przeglądów i napraw urządzeń. Definicje obecnie regulowane w ustawie zostaną zastąpione odesłaniem do Dyrektywy UE, co ma spowodować uchylenie ich niespójności z innymi ustawami.
Szczególny zakres proponowanej regulacji dotyczy określenia odpowiedniego trybu weryfikacji podmitów dokonujących naprawy, określenia działań, które mają zapewnić produkcję urządzeń z nią zgodną, a także określenia przesłanek cofnięcia decyzji dotyczącej homologacji urządzenia przez Prezesa Głównego Urzędu Miar. Regulacja zakłada wymogi dla udzielenia zezwolenia na działalność warsztatu w postaci wprowadzenia m.in. nieposzlakowanej opinii podmiotu poprzez ustawowe kryteria. Wprowadzono również regulacje dotyczące zakresu odpowiedzialności i uprawnień pracowników. Ułatwienia dla warsztatów, to likwidacja określonych warunków lokalowych, czy ilości miejsc parkingowych.
Ustawa uszczegóławia przepisy dotyczące kart do tachografu, w tym procedury jej wydawania wymiany lub cofnięcia.
Zmiany innych ustaw dotyczą w przypadku ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadzenia określenia tachograf, które wcześniej w tej ustawie nie funkcjonowało.
W przypadku ustawy Prawo o miarach, gdzie pozostała regulacja dotycząca tachografów analogowych zmiany uzupełniają wymagania właściwych procedur analogicznie jak przy tachografach cyfrowych.
Główną zmianą w zakresie ustawy o transporcie drogowym jest dodanie możliwości skierowania do zatwierdzonych warsztatów pojazdów celem przeprowadzenia badań na obecność manipulacyjnych sprzętów dotyczących tachografów. Jeśli takie urządzenie będzie zmanipulowane w jakimś stopniu, koszty z tym związane będzie ponosić przewoźnik. Natomiast jeśli nie stwierdzi się po kontroli ewentualnych nieprawidłowości koszty z tym związane będą po stronie skarbu państwa.