Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wymagań wobec szkół lub placówek dotyczy realizacji niezbędnych działań w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, pozwalające na badanie jakości ich pracy.
Wymagania wobec szkół i placówek, określone w rozporządzeniu, dotyczą:
1) efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,
2) organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki,
3) tworzenia warunków do rozwoju i aktywności uczniów,
4) współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
5) zarządzania szkołą i placówką.
Dotychczas wymagania stanowiły załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Przepisami ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw dodano w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty art. 21a, zgodnie z którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania został obowiązany do wydania odrębnego rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.
Uwzględniając różnice w zakresie organizacji i realizowanych zadaniach wymagania sformułowano odrębnie dla:
- przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego,
- szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół artystycznych, placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego,
- placówek oświatowo-wychowawczych i placówek artystycznych,
- placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych.
- specjalnych ośrodków wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
- młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szklono-wychowawczych, ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
Zaproponowane w projektowanym rozporządzeniu brzmienie wymagań i ich charakterystyk stanowi kontynuację funkcjonujących obecnie – na podstawie rozporządzenia z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego – rozwiązań w tym zakresie.
Poniżej znajdują się wymagania wobec szkół:
1. Wymaganie: Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów
2. Wymaganie: Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
3. Wymaganie: Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
4. Wymaganie: Uczniowie są aktywni
5. Wymaganie: Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
6. Wymaganie: Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
7. Wymaganie: Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych
8. Wymaganie: Promowana jest wartość edukacji
9. Wymaganie:Rodzice są partnerami szkoły lub placówki
10.Wymaganie:Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju
11. Wymaganie: Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych
12. Wymaganie: Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem obrad kwietniowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.