Z chwilą wejścia w życie ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 roku o dowodach osobistych w miejsce dotychczasowej Ogólnokrajowej Ewidencji Wydanych i Unieważnionych Dowodów Osobistych zacznie funkcjonować nowy rejestr o zasięgu ogólnopolskim – Rejestr Dowodów Osobistych. Do Komisji Wspólnej trafiło właśnie rozporządzenie określające sposób prowadzenia RDO oraz tryb przekazywania danych miedzy RDO a innymi rejestrami centralnymi.
Rejestr Dowodów Osobistych ma funkcjonować w ten sposób by w szczególności umożliwić:
· ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych – przetwarzanie danych z wniosków o wydanie dowodu osobistego, blankietów dowodów osobistych i dowodów osobistych w procesie ich wydawania i unieważniania;
· organom gminy – przetwarzanie danych niezbędnych w procesie wydawania i unieważniania dowodów osobistych.
RDO ma komunikować się z rejestrem PESEL w zakresie aktualizacji i weryfikacji danych, a ponadto będzie zasilał System Informacyjny Schengen.
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych będzie rozpatrywany równolegle przez Zespół ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli oraz Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego.