Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Województwo małopolskie wobec zmian w prawie wodnym

Jak już informowaliśmy na naszych łamach do Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli skierowany został projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Ustawa ta wprowadza w szczególności zmiany w ustawie – Prawo wodne. Ich zakres budzi jednak poważne wątpliwości wśród jednostek samorządu terytorialnego szczebla wojewódzkiego. Dotyczy to w szczególności ponownego przypisania wojewodzie kompetencji w zakresie wydawania pozwoleń wodnoprawnych (zmiana kompetencji w przeciwną stronę była dokonana zaledwie 3 lata temu), czy też obligatoryjnego przejścia mienia samorządu województwa służącego wykonywaniu zadań zleconych z zakresu gospodarki wodnej na rzecz Skarbu Państwa.

W związku z powyższym samorząd województwa małopolskiego uznał za istotne przypomnienie stanowiska Konwentu Marszałków podjętego w Szczawnicy w dniu 19 grudnia 2008 r.:

  • mienie Skarbu Państwa związane z gospodarką wodną powinno zostać w całości przekazane samorządom województw, wraz z umożliwieniem przekazywania uprawnień do administrowania ciekami i urządzeniami o znaczeniu komunalnym samorządom gminnym;
  • należy zagwarantować stabilny i stały poziom corocznego finansowania zadań z zakresu utrzymania cieków i urządzeń melioracji wodnych, co umożliwi samorządom wojewódzkim należyte wywiązywanie się z obowiązków wynikających z ustawy Prawo wodne. Planowanie rozdziału środków powinno odbywać się na zasadach subwencji, a ich wielkość uzależniona powinna być od wielkości posiadanych cieków, urządzeń wodnych, a nie decyzji właściwych dysponentów środków. Właściwa konserwacja i eksploatacja urządzeń melioracji wodnych oraz realizacja inwestycji w zakresie ochrony przeciwpowodziowej są niezbędnym warunkiem dla rozwoju rolnictwa;
  • w celu zwiększenia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego należy pilnie przygotować plany ochrony przeciwpowodziowej oraz inne dokumenty wymagane ustawą Prawo wodne. Plany te zgodnie z zaleceniami Ramowej Dyrektywy Wodnej oraz Dyrektywy Powodziowej należy opracować w systemie zlewniowym dla każdego z obszarów dorzeczy, a nie zgodnie z podziałem administracyjnym. Opracowanie ww. dokumentów winno stanowić obowiązek Dyrektorów Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej oraz Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.

Warto by administracja rządowa wzięła podniesione powyżej argumenty pod uwagę.

Śr., 23 Mrz. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski