Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 lipca 2008 roku o odpadach wydobywczych posiadacz odpadów wydobywczych prowadzący obiekt ich unieszkodliwiania jest obowiązany przedstawić gwarancję finansową lub jej ekwiwalent. Gwarancja ma zapewnić, że obowiązki związane z prowadzeniem obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, także po jego zamknięciu, zostaną wypełnione i że w dowolnym czasie będą dostępne środki finansowe na działania dotyczące zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz rekultywację terenu. Szczegółowe kwestie dotyczące wzmiankowanej gwarancji zostaną określone w akcie wykonawczym, którego projekt trafił właśnie do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Wysokość gwarancji finansowej (jej ekwiwalentu) będzie obliczana przy uwzględnieniu:
· kosztów zamknięcia obiektu unieszkodliwiana odpadów wydobywczych;
· kosztów rekultywacji terenu, w tym obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
· koszty monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
Gwarancja finansowa i jej ekwiwalent mogą mieć formę depozytu – wpłacanego na odrębny rachunek bankowy zastrzeżony przez organ wydający decyzję zatwierdzającą program gospodarowania odpadami wydobywczymi, albo gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub polisy ubezpieczeniowej – składanej do organu wydającego tę decyzję.
Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska.