Posiedzenie Zespołu ds. Obszarów Wiejskich, Wsi i Rolnictwa w dniu 24 lutego zdominowały zagadnienia dotyczące Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, choć nie zabrakło tematów dotyczących również obecnego okresu budżetowania.
Wiceminister Zofia Szalczyk poinformowała zebranych, iż podczas konsultacji drugiego projektu PROW do resortu wpłynęło łącznie 10 tys. uwag od ponad 1 tys. podmiotów. W wyniku skali i charakteru postulatów, kierownictwo ministerstwa podjęło decyzję o dokonaniu modyfikacji w programie. Omawiając najważniejsze z nich z punktu widzenia samorządów, pani minister powtórzyła informacje przekazane podkomisji sejmowej ds. monitorowania stanu przygotowania wdrażania polityki rolnej na lata 2014-2020, o których napisaliśmy w artykule zamieszczonym tutaj: http://wartowiedziec.org/index.php/transport/aktualnosci-i-ekonomia/20202-prow-2014-2020-bd-pienidze-na-ma-infrastruktur-wiejsk). Z punktu widzenia samorządów ważne są dwie decyzje. Po pierwsze realokacje pieniędzy pomiędzy kilkoma działaniami. Zaowocowała ona zwiększeniem wartości działania „Odnowa wsi” o 300 mln euro do 800 mln euro. Drugą decyzją, najbardziej oczekiwaną przez środowisko samorządowe, jest umożliwienie finansowania z tej zwiększonej puli 800 mln euro kolejnej kategorii projektów obok wcześniej zaplanowanych (rewaloryzacja obiektów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, modernizacja targowisk oraz remonty przestrzeni publicznych). Chodzi o tzw. małą infrastrukturę wiejską. W ramach działania Odnowa wsi resort chce umożliwić finansowanie inwestycji drogowych i mostowych oraz wodociągowo-kanalizacyjnych. Ważne jest to, iż dofinansowanie będą mogły otrzymać małej inwestycje na obszarze nie całej gminy, ale pojedynczej wsi. A wartość takiego infrastrukturalnego projektu nie będzie mogła przekroczyć 500 tys. zł. Przedsięwzięcie te będą mogły otrzymać dofinansowanie także w ramach mechanizmu LEADER. Zaznaczono nawet, że na tego typu projekty powinna być przeznaczona połowa dofinansowania w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju.
Ze strony samorządowców padło także pytanie o wsparcie przedsięwzięć rozwojowych na obszarach wiejskich w Regionalnych Programach Operacyjnych. Wiceminister Szalczyk jasno dała do zrozumienia, że resort oczekuje zaprojektowania takiego wsparcia, zgodnie z zapisami Umowy Partnerstwa, przyjętej przez rząd i obowiązującej wszystkie instytucje systemu, w tym zarządy województw, i zapowiedziała, że w ramach rządowego procesu opiniowania programów, resort będzie te odpowiednie zapisy w RPO egzekwował.
Z chwilą pisania tego artykułu wiadomo już, iż na posiedzeniu plenarnym KWRiST z zaproponowanymi przez resort zmianami PROW, nie zgodzili się marszałkowie. Zaplanowano specjalne posiedzenie zespołu ds. obszarów wiejskich KWRiST, który jednocześnie wyposażony został w kompetencję wypracowania ostatecznego stanowiska Komisji. Posiedzenie zespołu odbędzie się 4 marca.
Z kolei wprowadzając do punktów dotyczacych:
- projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013
- projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013
min. Szalczyk poinformowała, że obecna edycja Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich znajduje się już na końcu wdrażania. Najpóźniej w grudniu 2015 r. muszą być wypłacone wszystkie pieniądze w dyspozycji programu. Celem zmian w obu rozporządzeniach jest przyspieszenie wydatkowania pieniędzy w mechanizmie LEADER i dostosowania przepisów w tym ostatnim okresie do warunków funkcjonowania Lokalnych Grup Działania. Zmiany są zatem probeneficjenckie i przyspieszą wydatkowanie pieniędzy. Dwie najważniejsze modyfikacje sprowadzają się do przesunięcia terminów. W pierwszym przypadku chodzi o wydłużenie okresu składania wniosku o płatność ostateczną o trzy m-ce, do końca marca 2015 r. To umożliwi zrealizowanie większej liczby projektów. Strona samorządowa wnosiła o przesunięcie tego terminu jeszcze dalej, tj. do końca czerwca. Jednak urzędnicy ministerstw wyjaśnili, że tak późny termin implikowałby zbyt duże ryzyko niewydolności urzędów marszałkowskich i Agencji Rozwoju i Modernizacji. W drugim przypadku istotą zmiany jest określenie ostatecznego terminu ogłoszenia naboru wniosków w ramach LSR. Ogłoszony powinien być najpóźniej do końca września br.
Spory wzbudził również projekt ustawy o zmianie ustawy o wspólnotach grutowych - będzie on przedmiotem dalszych prac.